6.3 कक्षा-षष्ठी, तृतीय: पाठ:
(शब्दपरिचयः - 3 )
Class 6th, Lesson-3
( ShabdParichaya - 3)
************************************
नमोनमः।
षष्ठीकक्ष्यायाः रुचिरा भाग- 1 इति पाठ्यपुस्तकस्य शिक्षणे स्वागतम् ।
अद्य वयं तृतीयं पाठं पठामः।
पाठस्य नाम अस्ति शब्दपरिचयः - 3।
अयं पाठः नपुंसकलिंग-शब्दानां विषये अस्ति ।
संस्कृते त्रिविधाः शब्दाः सन्ति।
1) पुंलिङ्गशब्दाः ।
2) स्त्रीलिङ्गशब्दाः।
3) नपुंसकलिङ्गशब्दाः।
इदानीं नपुंसकलिङ्गशब्दान् पश्याम:-
1) खनित्रम्. - कुदाल
3) विश्रामगृहम् - विश्रामालय
4) भित्तिकम् - दीवार
5) अङ्गुलीयकम् - अंगूठी
6) बसयानम् - बस
7) रेलस्थानकम् - रेलवे स्टेशन
8) करवस्त्रम् - रुमाल
9) पुराणम् - पुराना
10) कदलीफलम् - केले के फल
11) मधुरम् - मीठे
12) पोषकम् - पोषक
************************************
नपुंसकलिङ्ग-शब्दाः
- समीप के लिए - एतत् शब्द
एकवचन द्विवचन बहुवचन
एतत् एते एतानि
(यह) (यह दोनों) (यह सब)
- दूर के लिए - तत् शब्द
तत् ते तानि
(वह) (वह दोनों) (वह सब)
--------------------------------------------
किम् के कानि
(क्या है) (क्या हैं) (क्या हैं)
************************************
1) एतत् किम्?
अर्थ- यह क्या है?
एतत् खनित्रम् अस्ति?
यह कुदाल है।
श्रमिका खनित्रं चालयति।
मजदूरनी कुदाल चला रही है।
--------------------------------------------
2) तत् किम्?
वह क्या है?
तत् विश्रामगृहम् अस्ति।
वह विश्रामालय है।
किम् अत्र भित्तिकम् अस्ति?
क्या यहां दीवार है?
अत्र भित्तिकं न अस्ति।
यहां दीवार नहीं है।
--------------------------------------------
3) एते के?
ये दोनों क्या है?
एते अङ्गुलीयके स्तः।
ये दो अंगूठियांँ है।
सुवर्णकारः अङ्गुलीयके रचयति।
सुनार अंगूठियांँ बना रहा है।
--------------------------------------------
4) ते के?
वे दोनों क्या है?
ते बसयाने स्तः।
वे दो बसे हैं।
ते बसयाने कुत्र गच्छतः?
वे दोनों बसें कहां जा रही है?
ते रेलस्थानकं गच्छतः।
वे दोनों बसें रेलवे स्टेशन जा रही है।
--------------------------------------------
5) एतानि कानि?
ये सब क्या है?
एतानि करवस्त्राणि सन्ति।
ये सब रुमाल है।
किम् एतानि पुराणानि?
क्या ये सब पुराने हैं?
न, एतानि तु नूतनानि।
नहीं, ये सब तो नये हैं।
--------------------------------------------
6) तानि कानि?
वे सब क्या है?
तानि कदलीफलानि सन्ति।
वे सब केले के फल हैं।
किं तानि मधुराणि?
क्या वे मीठे है?
आम्, तानि मधुराणि पोषकाणि च।
हां, वे सब मीठे और पोषक है।
************************************
(1) पठनाय ( NCERT Book in PDF)
https://drive.google.com/file/d/1cZDy9NuhTqES6ksKs4gaFfqubA-9tT_X/view?usp=drivesdk
(2) श्रवणाय (Audio)-
https://drive.google.com/file/d/1lXZyCTavIgjQCOHslzcWHuEAWI01Pxzj/view?usp=drivesdk
(3) दृश्य-श्रव्य (Video)
पाठ अभ्यास च
https://youtu.be/7SkKeMsJGBU
By - Kailash Sharma
पाठः शब्दार्थः
https://youtu.be/DcyxM7HQd08
( Sanskrit Pragyaan)
https://youtu.be/m4Dd5d66J6U
( MurlidharSaini)
अभ्यासः
https://youtu.be/l0Q_QgXnRug
( MurlidharSaini)
(4) अभ्यासाय (Worksheet )
https://drive.google.com/file/d/1gkUzpEObWyQ8nZ4jBL9E6xvMuF3FampX/view?usp=drivesdk
************************************
Comments
Post a Comment