7.6.2 कक्षा- सप्तमी, विषय:- संस्कृतम् षष्ठः पाठः ( सदाचारः) Class- 7th, Subject - Sanskrit, Lesson-6 (Sadachaar) Abhyaas
7.6.2 कक्षा- सप्तमी, विषय:- संस्कृतम्
षष्ठः पाठः ( सदाचारः)
Class- 7th, Subject - Sanskrit, Lesson-6
(Sadachaar) Abhyaas
************************************
नमो नमः।
सप्तमीकक्ष्यायाः रुचिरा भाग-2 इति पाठ्यपुस्तकस्य शिक्षणे स्वागतम्।
अद्य वयं षष्ठ-पाठस्य अभ्यासकार्यं कुर्म: ।
पाठस्य नाम अस्ति -
सदाचारः ।
अहं डॉ. विपिन:।
************************************
षष्ठः पाठः ( सदाचारः)
अभ्यासः (Exercise)
प्रश्नः 1 सर्वान् श्लोकान् सस्वरं गायत।
विद्यार्थी श्लोकों को सस्वर गाएंगे।
2-उपयुक्तकथनानां समक्षम् ‘आम्’ अनुपयुक्तकथनानां समक्षं ‘न’ इति लिखत।
(क) प्रातः काले ईश्वरं स्मरेत्। आम्
(ख) अनृतं ब्रूयात्। न
(ग) मनसा श्रेष्ठजनं सेवेत। आम्
(घ) मित्रेण कलहं कृत्वा जनः सुखी भवति। न
(घ) श्वः कार्यम् अद्य कुर्वीत। आम्
3-एकपदेन उत्तरत-
(क) कः न प्रतीक्षते?
उत्तरम् - मृत्युः ।
(ख) सत्यता कदा व्यवहारे स्यात्?
उत्तरम् - सर्वदा ।
(ग) किं ब्रूयात्?
उत्तरम् - सत्यम् / प्रियम् ।
(घ) केन सह कलहं कृत्वा नरः सुखी न भवेत्?
उत्तरम् - मित्रेण।
(ङ) कः महारिपुः अस्माकं शरीरे तिष्ठति?
उत्तरम् - आलस्यम् ।
3-रेखांकितपदानि आधृत्य प्रश्ननिर्माणं कुरुत-
(क) मृत्युः न प्रतीक्षते।
उत्तरम् - कः न प्रतीक्षते? पुल्लिंग - प्रथमा विभक्ति - एकवचनम्
(ख) कलहं कृत्वा नरः दुःखी भवति।
उत्तरम् - किं कृत्वा नरः दुःखी भवति? नपुंसकलिंग. - प्रथमा विभक्ति- एकवचनम्
(ग) पितरं कर्मणा सेवेत।
उत्तरम् - कम् कर्मणा सेवेत? पुल्लिंग - द्वितीया विभक्ति - एकवचनम्
(घ) व्यवहारे मृदुता श्रेयसी।
उत्तरम् - व्यवहारे का श्रेयसी? स्त्रीलिंग - प्रथमा विभक्ति - एकवचनम्
(ङ) सर्वदा व्यवहारे ऋजुता विधेया।
उत्तरम् - कदा व्यवहारे ऋजुता विधेया? अव्यय पद (कदा- कब)
5- प्रश्नमध्ये त्रीणि क्रियापदानि सन्ति। तानि प्रयुज्य सार्थक वाक्यानि रचयत।
ब्रुयात् - बोलें
सेवेत- सेवा करें
स्यात्- हो / होना चाहिए
(क) अनृतं प्रियं च न ब्रूयात्।
(ख) मनसा मातरं पितरं च सेवेत।
(ग) सत्यं प्रियं च ब्रूयात्।
(घ) वाचा गुरुं सेवेत।
(ङ) सत्यमं अप्रियं च न ब्रूयात्।
(च) व्यवहारे कदाचन कौटिल्यं न स्यात्।
(छ) श्रेष्ठजनं कर्मणा सेवेत।
(ज) व्यवहारे सर्वदा औदार्यं स्यात्।
6-मञ्जूषातः अव्ययपदानि चित्वा रिक्तस्थानानि पूरयत-
तथा न कदाचन सदा च अपि
[तथा- और, च-और, न-नहीं, कदाचन- कभी भी, सदा-हमेशा, अपि- भी/ क्या]
(क) भक्त: सदा ईश्वरं स्मरति।
(ख) असत्यं न वक्तव्यम्।
(ग) प्रियं तथा सत्यं वदेत्।
(घ) लता मेधा च विद्यालयं गच्छतः।
(ङ) अपि कुशली भवान्?
(च) महात्मागान्धी कदाचन अहिंसां न अत्यजत्।
7- चित्रं दृष्ट्वा मञ्जूषातः पदानि च प्रयुज्य वाक्यानि रचयत-
लिखति, कक्षायाम्, श्यामपट्टे, लिखन्ति,
सः, पुस्तिकायाम् , शिक्षकः , छात्रः ,
उत्तराणि, प्रश्नम्, ते ,
क्रिया- लिखति, लिखन्ति
कर्ता कर्म क्रिया (धातु)
(क) शिक्षकः कक्षायाम् श्यामपट्टे प्रश्नम् लिखति।
(ख) स: कक्षायाम् श्यामपट्टे प्रश्नम् लिखति।
(ग) छात्राः उत्तराणि लिखन्ति।
(घ) ते उत्तराणि लिखन्ति।
अथवा/ Or
(क) सः शिक्षकः कक्षायाम् श्यामपट्टे प्रश्नम् लिखति।
(ख) ते छात्राः पुस्तिकायाम् उत्तराणि लिखन्ति।
(ग) शिक्षकः बालकान् पाठयति।
(घ) ते छात्राः पुस्तकानि पश्यन्ति।
(ङ) शिक्षकः छात्रान् प्रश्नं पृच्छति।
Comments
Post a Comment