Skip to main content

7.8.2 कक्षा- सप्तमी, विषय:- संस्कृतम् अष्टमः पाठः (त्रिवर्णः ध्वजः) अभ्यासः Class- 7th, Subject- Sanskrit, Lesson- 8 (Trivarn DhavajH) - Abhyaas

  7.8.2 कक्षा- सप्तमी,  विषय:- संस्कृतम्

 अष्टमः पाठः (त्रिवर्णः ध्वजः) अभ्यासः

Class- 7th,  Subject- Sanskrit,  Lesson- 8
 (Trivarn DhavajH) - Abhyaas

       ************************************

नमो नमः। 

सप्तमीकक्ष्यायाः रुचिरा भाग-2 इति पाठ्यपुस्तकस्य शिक्षणे स्वागतम्। 

अद्य वयं अष्टम-पाठस्य अभ्यासकार्यं कुर्म: ।  

पाठस्य नाम अस्ति -   

                         त्रिवर्णः ध्वजः। 

अहं डॉ. विपिन:। 

       ************************************  

 अष्टमः पाठः (त्रिवर्णः ध्वजः) 

अभ्यासः (Exercise) 


1- शुद्धकथनस्य समक्षम् आम्अशुद्धकथनस्य समक्षं इति लिखत-

(क) अस्माकं राष्ट्रस्य ध्वजे त्रयः वर्णाः सन्ति।                           आम्

(ख) ध्वजे हरितवर्णः शान्तेः प्रतीकः अस्ति।                               

(ग) ध्वजे केशरवर्णः शक्त्याः सूचकः अस्ति।                            आम्

(घ) चक्रे त्रिंशत् अराः सन्ति।                                                    

(घ) चक्रं प्रगतेः द्योतकम्।                                                        आम्


2- अधोलिखितेषु पदेषु प्रयुक्तां विभक्तिं वचनं च लिखत-

            पदानि                   विभक्तिं                         वचनम्

यथा-    त्रयाणाम्                 षष्ठी                            बहुवचनम्


            समृद्धेः                   षष्ठी                            एकवचनम्

            वर्णानाम्                 षष्ठी                           बहुवचनम्

            उत्साहस्य               षष्ठी                           एकवचनम्

            नागरिकैः                तृतीया                       बहुवचनम्

            सात्त्विकतायाः          षष्ठी                          एकवचनम्

            प्राणानाम्                षष्ठी                           बहुवचनम्

            सभायाम्                 सप्तमी                      एकवचनम्


3-एकपदेन उत्तरत-

(क) अस्माकं ध्वजे कति वर्णाः सन्ति?

उत्तरम् -  त्रयः 

(ख) त्रिवर्णे ध्वजे शक्त्याः सूचकः कः वर्णः?

उत्तरम् -  केशरवर्णः।

(ग) अशोकचक्रं कस्य द्योतकम् अस्ति?

उत्तरम् -  प्रगतेः न्यायस्य च 

(घ) त्रिवर्णः ध्वजः कस्य प्रतीकः?

उत्तरम् -  स्वाधीनतयाः राष्ट्रगौरवस्य च 


4- एकवाक्येन उत्तरत-

(क) अस्माकं ध्वजस्य श्वेतवर्णः कस्य सूचकः अस्ति?

उत्तरम् - अस्माकं ध्वजस्य श्वेतवर्णः सात्विकतायाः शुचितायाः च सूचकः अस्ति।

(ख) अशोकस्तम्भः कुत्र अस्ति?

उत्तरम् - अशोकस्तम्भः सारनाथे अस्ति।

(ग) त्रिवर्णध्वजस्य उत्तोलनं कदा भवति?

उत्तरम् - त्रिवर्णध्वजस्य उत्तोलन स्वतंत्रतादिवसे गणतंत्रतादिवसे च भवति।

(घ) अशोकचक्रे कति अराः सन्ति?

उत्तरम् - अशोकचक्रे चतुर्विंशतिः अराः सन्ति।


5- अधोलिखितवाक्येषु रेखांकितपदानि आधृत्य प्रश्ननिर्माणं कुरुत-

(क) अस्माकं त्रिवर्णध्वजः विश्वविजयी भवेत्।

उत्तरम् - अस्माकं कः विश्वविजयी भवेत्?

(ख) स्वधर्मात् प्रमादं वयं च कुर्याम।

उत्तरम् - स्वधर्मात् कम्  वयं न कुर्याम? (पुलिंग -द्वितीया -एकवचनाम्) 

(ग) एतत् सर्वम् अस्माकं नेतृणां सद्बुद्धेः सत्फलम्।

उत्तरम् -एतत् सर्वम् अस्माकं नेतृणां कस्याः सत्फलम्?

(घ) शत्रूणां समक्षं विजयः सुनिश्चितः भवेत्। 

उत्तरम् - केषां समक्षं विजयः सुनिश्चितः भवेत्?


6- उदाहरणानुसारं समुचितैः पदैः रिक्तस्थानानि पूरयत-

            शब्दाः           विभक्तिः            एकवचनम्         द्विवचनम्               बहुवचनम्

यथा-     पट्टिका          षष्ठी                  पट्टिकायाः          पट्टिकयोः               पट्टिकानाम् 


            अग्निशिखा      सप्तमी           अग्निशिखायाम्        अग्निशिखयोः         अग्निशिखासु

              सभा             चतुर्थी               सभायै                  सभाभ्याम्               सभाभ्यः

            अहिंसा           द्वितीया            अहिंसाम्               अहिंसे                    अहिंसाः

            सफलता          पञ्चमी           सफलतायाः            सफलताभ्याम्         सफलताभ्यः

            सूचिका           तृतीया           सूचिकया                  सूचिकाभ्याम्         सूचिकाभिः


7- समुचितमेलनं कृत्वा लिखत-

                                                                                 

            केशरवर्णः                                              शौर्यस्य त्यागस्य च सूचकः।

            हरितवर्णः                                              सुषमायाः उर्वरतायाः च सूचकः।

            अशोकचक्रम्                                         प्रगतेः न्यायस्य च प्रवर्तकम्।

            त्रिवर्णः ध्वजः                                         स्वाधीनतायाः राष्ट्रगौरवस्य च प्रतीकः।

            त्रिवर्णध्वजस्य स्वीकरणं                          22 जुलाई 1947 तमे वर्षे जातम्।


7.8.1 पाठः 





Comments

Popular posts from this blog

छात्र-प्रतिज्ञा (संस्कृत) Student's Pledge (Sanskrit)

छात्र-प्रतिज्ञा (संस्कृत)  Student's Pledge (Sanskrit) भारतं अस्माकं देशः।  वयं सर्वे भारतीया:  परस्परं भ्रातरो भगिन्यश्च ।  अस्माकं देशः प्राणेभ्योsपि प्रियतर: ।  अस्य समृद्धौ विविध-संस्कृतौ च वयं गौरवम् अनुभवाम:।  वयं अस्य सुयोग्याः अधिकारिणो भवितुं सदा प्रयत्नं करिष्याम:।   वयं स्वमातापित्रो: शिक्षकाणां गुरुजनानां च सदैव सम्मानं करिष्याम:।  सर्वैः च सह शिष्टतया व्यवहारं करिष्याम:।  वयं स्वदेशं देशवासिनश्च प्रति विश्वासभाज: भवेम।  (वयं स्वदेशं  देशवासिनश्च प्रति कृतज्ञतया वर्तितुं प्रतिज्ञां कुर्म:।)  तेषां कल्याणे समृद्धौ च अस्माकं  सुखं निहितम् अस्ति। जयतु भारतम्। ------------------------------------------------------------  "भारत हमारा देश है!  हम सब भारतवासी भाई- बहन है!  हमें अपना देश प्राण से भी प्यारा है!  इसकी समृद्धि और विविध संस्कृति पर हमें गर्व है!  हम इसके सुयोग्य अधिकारी बनने का प्रयत्न सदा करते रहेंगे!  हम अपने माता पिता, शिक्षकों और गुरुजनों का सदा आदर करेंगे और  सबके साथ शिष्टता का व्यवहार करेंगे!  हम अपने देश और देशवासियों के प्रति वफादार रहने की प्रतिज्ञ

संस्कृत-वाक्य-रचना (Sanskrit Vakya Rachna)

संस्कृत-वाक्य-रचना (Sanskrit Vakya Rachna)  This Table can be useful to teach Students, How to make/Translate Sentences in Sanskrit..  (click to Zoom)                       1.   प्रथम पुरुष   1.1 पुल्लिंग-   बालक जा रहा है।   (वर्तमान-काल) बालकः गच्छति।  बालक पढ़ता है। बालक: पठति।  दो बालक पढ़ते हैं। (द्विवचन)  बालकौ  पठत:।  सभी बालक पढ़ते हैं। (बहुवचन)  बालका: पठन्ति।  बालक पढ़ेगा। (भविष्य-काल) बालक: पठिष्यति।  ("लट् लकार" में " ष्य " जोड़ने पर "लृट् लकार" का रूप बनता है यथा- पठति+ ष्य=  पठिष्यति) बालक गया। (भूत-काल) बालकः गच्छति स्म।   स्म " का प्रयोग किया  बालकः अगच्छत्।   लंङ् लकार (भूतकाल के लिए "लंङ् लकार" के स्थान पर  " लट्  लकार" में " स्म " का प्रयोग किया जा सकता है।)  बालक ने पढ़ा। बालकः पठति स्म।  (भूतकाल के लिए "लंङ् लकार" के स्थान पर  " लट् लकार" में " स्म " का प्रयोग किया जा सकता है।)  सभी बालकों ने पढ़ा। बालकाः पठन्ति स्म।    वह पढ़ता है। सः पठति। कौन पढ़ता है। कः पठति।  आप पढ़ते

पिपासितः काकः (Thirsty Crow) Sanskrit Story

    पिपासितः  काकः (Thirsty Crow)  Sanskrit Story           एकदा एकः काकः  पिपासितः  आसीत्।  सः जलं पातुम्  इतस्ततः  अभ्रमत्। परं  कुत्रापि  जलं न प्राप्नोत्।  अन्ते सः एकं घटम् अपश्यत्।  घटे  स्वल्पम्  जलम् आसीत्।  अतः सः जलम्  पातुम्  असमर्थः अभवत्।  सः एकम्  उपायम्  अचिन्तयत्।  सः  पाषाणस्य  खण्डानि घटे अक्षिपत्। एवं क्रमेण घटस्य जलम्  उपरि  आगच्छत्।  काकः जलं पीत्वा  संतुष्टः  अभवत्।  परिश्रमेण एव  कार्याणि  सिध्यन्ति न तु मनोरथैः।