Skip to main content

6.10.2 कक्षा- षष्ठी, विषय:- संस्कृतम्, दशमः पाठ: ( कृषिकाः कर्मवीराः) Class-6th, Subject-Sanskrit, Lesson- 10 (KrishakaH KarmveeraH )

  

 6.10.2   कक्षा- षष्ठी, विषय:- संस्कृतम्, 
दशमः पाठ:  ( कृषिकाः कर्मवीराः) 
Class-6th,  Subject-Sanskrit, 
Lesson- 10 (KrishakaH KarmveeraH ) 

       ************************************ 
नमो नमः। 
षष्ठकक्ष्यायाः रुचिरा भाग-1 इति पाठ्यपुस्तकस्य शिक्षणे स्वागतम् । 
अधुना वयं  दशम-पाठं पठामः । 
 पाठस्य नाम अस्ति 
                  कृषिकाः कर्मवीराः
अहं डॉ. विपिन:। 
       ************************************ 

दशमः पाठ:  ( कृषिकाः कर्मवीराः) 

  

1. उच्चारणं कुरुत-

 

सूर्यस्तपतु      जीर्णम्          शीतकालेऽपि

वारयितुम्       ग्रीष्मे           सस्यपूर्णानि

पदत्राणे         कण्टकावृता      क्षुधा-तृषाकुलौ

 

 

Question 2:

श्लोकांशान् योजयत-

 

                                                        

गृहं जीर्णं न वर्षासु             तौ तु क्षेत्राणि कर्षतः।

हलेन च कुदालेन               या शुष्का कण्टकावृता।

पादयोर्न पदत्राणे                सस्यपूर्णानि सर्वदा।

तयोः श्रमेण क्षेत्राणि            शरीरे वसनानि नो।

धरित्री सरसा जाता             वृष्टिं वारयितुं क्षमम्।

ANSWER:

                                           

गृहं जीर्णं न वर्षासु           वृष्टिं वारयितुं क्षमम्।

हलेन च कुदालेन             तौ तु क्षेत्राणि कर्षतः।

पादयोर्न पदत्राणे              शरीरे वसनानि नो।

तयोः श्रमेण क्षेत्राणि          सस्यपूर्णानि सर्वदा।

धरित्री सरसा जाता           या शुष्का कण्टकावृता।


 प्रश्न 3: उपयुक्तकथनानां समक्षम् 'आम्अनुपयुक्तकथनानां समक्षं 'इति लिखत-

 

 यथा- कृषकाः शीतकालेऽपि कर्मठाः भवन्ति।                     आम् 

कृषकाः हलेन क्षेत्राणि न कर्षन्ति।                                        न 

(क) कृषकाः सर्वेभ्यः अन्नं यच्छन्ति।     

(ख) कृषकाणां जीवनं कष्टप्रदं न भवति।   

(ग) कृषकः क्षेत्राणि सस्यपूर्णानि करोति।   

(घ) शीते शरीरे कम्पनं न भवति। 

(ङ) श्रमेण धरित्री सरसा भवति।  

 

 

ANSWER:

यथा- कृषकाः शीतकालेऽपि कर्मठाः भवन्ति।             आम्

कृषकाः हलेन क्षेत्राणि न कर्षन्ति।                             

(क) कृषकाः सर्वेभ्यः अन्नं यच्छन्ति।                        आम्

(ख) कृषकाणां जीवनं कष्टप्रदं न भवति।                  

(ग) कृषकः क्षेत्राणि सस्यपूर्णानि करोति।                  आम्

(घ) शीते शरीरे कम्पनं न भवति।                             

(ङ) श्रमेण धरित्री सरसा भवति।                              आम्

 

 प्रश्न 4: 

मञ्जूषातः पर्यायवाचिपदानि चित्वा लिखत-

 

रविः,    वस्त्राणि,     जर्जरम्,      अधिकम्,     पृथ्वी,       पिपासा

 

वसनानि             ...........................

सूर्य                    ...........................

तृषा                    ...........................

विपुलम्               ...........................

जीर्णम्                 ...........................

धरित्री                  ...........................

ANSWER:

वसनानि             वस्त्राणि

सूर्य                    रविः

तृषा                    पिपासा

विपुलम्             अधिकम्

जीर्णम्              जर्जरम्

धरित्री               पृथ्वी


प्रश्न 5:

मञ्जूषातः विलोमपदानि चित्वा लिखत-

 

धनिकम्,     नीरसा,      अक्षमम्,     दुःखम्,      शीते.        पार्श्वे

 

सुखम्          ...........................

दूरे             ...........................

निर्धनम्       ...........................

क्षमम्          ...........................

ग्रीष्मे           ...........................

सरसा          ...........................

ANSWER:

सुखम्             दुःखम्

दूरे                 पार्श्वे

निर्धनम्         धनिकम्

क्षमम्            अक्षमम्

ग्रीष्मे            शीते

सरसा           नीरसा

 

 प्रश्न 6:

प्रश्नानाम् उत्तराणि लिखत- 

 

(क) कृषकाः केन क्षेत्राणि कर्षन्ति?

 

(ख) केषां कर्मवीरत्वं न नश्यति

 

(ग) श्रमेण का सरसा भवति

 

(घ) कृषकाः सर्वेभ्यः किं किं यच्छन्ति

 

(ङ) कृषकात् दूरे किं तिष्ठति

ANSWER:

(क) कृषकाः हलेन कुदालेन च क्षेत्राणि कर्षन्ति।

 

(ख) कृषिकाणां कर्मवीरत्वं न नश्यति।

 

(ग) श्रमेण धारित्री सरसा भवति।

 

(घ) कृषकाः सर्वेभ्यः शाकम्अन्नम्, फलं, दुग्धम् च यच्छन्ति।

 

(ङ) कृषकात् दूरे सुखम् तिष्ठति।


Comments

Popular posts from this blog

छात्र-प्रतिज्ञा (संस्कृत) Student's Pledge (Sanskrit)

छात्र-प्रतिज्ञा (संस्कृत)  Student's Pledge (Sanskrit) भारतं अस्माकं देशः।  वयं सर्वे भारतीया:  परस्परं भ्रातरो भगिन्यश्च ।  अस्माकं देशः प्राणेभ्योsपि प्रियतर: ।  अस्य समृद्धौ विविध-संस्कृतौ च वयं गौरवम् अनुभवाम:।  वयं अस्य सुयोग्याः अधिकारिणो भवितुं सदा प्रयत्नं करिष्याम:।   वयं स्वमातापित्रो: शिक्षकाणां गुरुजनानां च सदैव सम्मानं करिष्याम:।  सर्वैः च सह शिष्टतया व्यवहारं करिष्याम:।  वयं स्वदेशं देशवासिनश्च प्रति विश्वासभाज: भवेम।  (वयं स्वदेशं  देशवासिनश्च प्रति कृतज्ञतया वर्तितुं प्रतिज्ञां कुर्म:।)  तेषां कल्याणे समृद्धौ च अस्माकं  सुखं निहितम् अस्ति। जयतु भारतम्। ------------------------------------------------------------  "भारत हमारा देश है!  हम सब भारतवासी भाई- बहन है!  हमें अपना देश प्राण से भी प्यारा है!  इसकी समृद्धि और विविध संस्कृति पर हमें गर्व है!  हम इसके सुयोग्य अधिकारी बनने का प्रयत्न सदा करते रहेंगे!  हम अपने माता पिता, शिक्षकों और गुरुजनों का सदा आदर करेंगे और  सबके साथ शिष्टता का व्यवहार करेंगे!  हम अपने देश और देशवासियों के प्रति वफादार रहने की प्रतिज्ञ

संस्कृत-वाक्य-रचना (Sanskrit Vakya Rachna)

संस्कृत-वाक्य-रचना (Sanskrit Vakya Rachna)  This Table can be useful to teach Students, How to make/Translate Sentences in Sanskrit..  (click to Zoom)                       1.   प्रथम पुरुष   1.1 पुल्लिंग-   बालक जा रहा है।   (वर्तमान-काल) बालकः गच्छति।  बालक पढ़ता है। बालक: पठति।  दो बालक पढ़ते हैं। (द्विवचन)  बालकौ  पठत:।  सभी बालक पढ़ते हैं। (बहुवचन)  बालका: पठन्ति।  बालक पढ़ेगा। (भविष्य-काल) बालक: पठिष्यति।  ("लट् लकार" में " ष्य " जोड़ने पर "लृट् लकार" का रूप बनता है यथा- पठति+ ष्य=  पठिष्यति) बालक गया। (भूत-काल) बालकः गच्छति स्म।   स्म " का प्रयोग किया  बालकः अगच्छत्।   लंङ् लकार (भूतकाल के लिए "लंङ् लकार" के स्थान पर  " लट्  लकार" में " स्म " का प्रयोग किया जा सकता है।)  बालक ने पढ़ा। बालकः पठति स्म।  (भूतकाल के लिए "लंङ् लकार" के स्थान पर  " लट् लकार" में " स्म " का प्रयोग किया जा सकता है।)  सभी बालकों ने पढ़ा। बालकाः पठन्ति स्म।    वह पढ़ता है। सः पठति। कौन पढ़ता है। कः पठति।  आप पढ़ते

पिपासितः काकः (Thirsty Crow) Sanskrit Story

    पिपासितः  काकः (Thirsty Crow)  Sanskrit Story           एकदा एकः काकः  पिपासितः  आसीत्।  सः जलं पातुम्  इतस्ततः  अभ्रमत्। परं  कुत्रापि  जलं न प्राप्नोत्।  अन्ते सः एकं घटम् अपश्यत्।  घटे  स्वल्पम्  जलम् आसीत्।  अतः सः जलम्  पातुम्  असमर्थः अभवत्।  सः एकम्  उपायम्  अचिन्तयत्।  सः  पाषाणस्य  खण्डानि घटे अक्षिपत्। एवं क्रमेण घटस्य जलम्  उपरि  आगच्छत्।  काकः जलं पीत्वा  संतुष्टः  अभवत्।  परिश्रमेण एव  कार्याणि  सिध्यन्ति न तु मनोरथैः।