Skip to main content

7.10.2 कक्षा- सप्तमी, विषय:- संस्कृतम् एकादशः पाठः (समवायो हि दुर्जयः) अभ्यासः Class- 7th, Subject- Sanskrit, Lesson- 11 (Samvaayo hi Durjaya) - Abhyaas

 


7.10.2 
कक्षा- सप्तमी,  विषय:- संस्कृतम्

  एकादशः पाठः (समवायो हि दुर्जयः) अभ्यासः

Class- 7th,  Subject- Sanskrit,  Lesson- 11

 (Samvaayo hi Durjaya) - Abhyaas

       ************************************

नमो नमः। 

सप्तमीकक्ष्यायाः रुचिरा भाग-इति पाठ्यपुस्तकस्य शिक्षणे स्वागतम्। 

अद्य वयं एकादस-पाठस्य अभ्यासकार्यं कुर्म: ।  

पाठस्य नाम अस्ति -   

                         समवायो हि दुर्जयः

अहं डॉ. विपिन:। 

       ************************************  

 दशमः पाठः (समवायो हि दुर्जयः)

अभ्यासः (Exercise) 

प्रश्न 1: प्रश्नानाम् उत्तराणि एकपदेन लिखत-

 (क) वृक्षे का प्रतिवसति स्म?

(ख) वृक्षस्य अधः कः आगतः?

(ग) गजः केन शाखाम् अत्रोटयत्?

(घ) काष्ठकूटः चटकां कस्याः समीपम् अनयत्?

(ङ) मक्षिकायाः मित्रं कः आसीत्?

उत्तराणि:

 (क) चटका ।

(ख) गजः

(ग) शुण्डेन ।

(घ) मक्षिकायाः।

(ङ) मण्डूकः ।

प्रश्न 2: रेखाङ्गितानि पदानि आधृत्य प्रश्ननिर्माणं कुरुत-

(क) कालेन चटकायाः सन्ततिः जाता।

(ख) चटकायाः नीडं भुवि अपतत्।

(ग) गजस्य वधेनै मम दुःखम् अपसरेत्।

(घ) काष्ठकूटः चञ्च्वा गजस्य नयने स्फोटयिष्यति।

उत्तराणि:

 (क) कालेन कस्या: सन्तति: जाता?

(ख) चटकाया: किम् भुवि अपतत्‌?

(ग) कस्य वधेनैव मम दुःखम्‌ अपसरेत्‌?

(घ) काष्ठकूट: केन गजस्य नयने स्फोटयिष्यति?

प्रश्न 3: मञ्जूषातः क्रियापदानि चित्वा रिक्तस्थानानि पूरयत-

करिष्यामि,        गमिष्यति,         अनयत्,             पतिष्यति,          स्फोटयिष्यति,    त्रोटयति

(क) काष्ठाकूटः चञ्च्वा गजस्य नयने ......................... ।

(ख) मार्गे स्थितः अहमपि शब्दं ......................... ।

(ग) तृषार्तः गजः जलाशयं ..................... ।

(घ) गजः गर्ते ............................. ।

(ङ) काष्ठकूटः तां मक्षिकायाः समीपं............................. ।

(च) गजः शुण्डेन वृक्षशाखाः ...................... ।

उत्तराणि:

(क) काष्ठाकूटः चञ्च्वा गजस्य नयने स्फोटयिष्यति।              (फोडेगा)

(ख) मार्गे स्थितः अहमपि शब्दं करिष्यामि।                      (करुंगा)

(ग) तृषार्तः गजः जलाशयं गमिष्यति।                            (जाएगा)

(घ) गजः गर्ते पतिष्यति।                                             (गिरेगा)

(ङ) काष्ठकूटः तां मक्षिकायाः समीपं अनयत्।                     (लेगया)

(च) गजः शुण्डेन वृक्षशाखाः त्रोटयति।                            (तोडता है)

 

प्रश्न 4: प्रश्नानाम् उत्तराणि एकवाक्येन लिखत-

(क) चटकायाः विलापं श्रुत्वा काष्ठकूटः तां किम् अपृच्छत?

(ख) चटकायाः काष्ठकूटस्य च वार्तां श्रृत्वा मक्षिका किम् अवदत्?

(ग) मेघनादः मक्षिकां किम् अवदत्?

(घ) चटका काष्ठकूटं किम् अवदत्?

उत्तराणि:

(क) चटकाया: विलापं श्रुत्वा काष्ठकूट: तां दु:खेन अपृच्छत्‌ "भद्रे किमर्थ विलपसि?"

(ख) चटकाया: काष्ठकूटस्य च वार्तां श्रुत्वा मक्षिकाऽवदत् - "ममापि मित्रं मण्डुक: मेघनाद: अस्ति। शीघ्रं तमुपेत्य यथोचितं करिष्याम:।"

(ग) मेघनाद: मक्षिकां अवदत्‌ यत "यथाहं कथयामि तथा कुरुतम्। मक्षिके प्रथंम त्वं मध्याह्मे तस्य गजस्य कर्णे शब्दं कुरु, येन स: नयने निमील्य स्थास्यति। तदा काष्ठकूट चञ्च्वा तस्य नयने स्फोटयिष्यति एवं स: गज: अन्ध: भविष्यति। तृषार्त: स: जलाशयं गमिष्यति। मार्गें महान गर्त: अस्ति तस्य अन्तिके मम शब्देन तं गर्त जलाशयं मत्वा स तस्मिन्नेव गर्ते पतिष्यति मरिष्यति च

(घ) चटका काष्ठकूटं अवदत्‌ यत् - "दुष्टेनकेन गजेन मम सन्तति: नाशिता। तस्य गजस्य वधेन एव मम दु:खम् अपसरेत्।"

प्रश्न 5: उदाहरणमनुसृत्य रिक्तस्थानानि पूरयत-.

(क)       पुरुषः                एकवचनम्         द्विवचनम्           बहुवचनम्

यथा-  प्रथमपुरुषः           पठिष्यति           पठिष्यतः           पठिष्यन्ति  (पठिष्य-    ति      तः     अन्ति)

प्रथमपुरुषः         ..................      पतिष्यतः           ...............

प्रथमपुरुषः         ...............         .................       मरिष्यन्ति

 

(ख)       पुरुषः                एकवचनम्         द्विवचनम्           बहुवचनम्

यथा-     मध्यमपुरुषः       गमिष्यसि          गमिष्यथः          गमिष्यथ           (सि     थः      थ)

मध्यमपुरुषः       ..................      धाविष्यथः         ...............

मध्यमपुरुषः ..................            .................       क्रीडिष्यथ

 

(ग)       पुरुषः    एकवचनम्         द्विवचनम्           बहुवचनम्

यथा-   उत्तमपुरुषः     लेखिष्यामि     लेखिष्यावः     लेखिष्यामः      (मि     वः      मः)

उत्तमपुरुषः        ..................      हसिष्यावः         ...............

उत्तमपुरुषः        ..................      ..................      द्रक्ष्यामः

उत्तराणि:

 (क)      पुरुषः                एकवचनम्         द्विवचनम्           बहुवचनम्

यथा- प्रथमपुरुषः            पठिष्यति           पठिष्यतः           पठिष्यन्ति

प्रथमपुरुषः         पतिष्यति         पतिष्यतः           पतिष्यन्ति

प्रथमपुरुषः         मरिष्यति       मरिष्यतः             मरिष्यन्ति

 

(ख)       पुरुषः                एकवचनम्         द्विवचनम्           बहुवचनम्

यथा- मध्यमपुरुषः          गमिष्यसि          गमिष्यथः          गमिष्यथ           (सि     थः      थ)

मध्यमपुरुषः       धाविष्यसि       धाविष्यथः         धाविष्यथ

मध्यमपुरुषः       क्रीडिष्यसि     क्रीडिष्यथः       क्रीडिष्यथ

 

(ग)       पुरुषः                एकवचनम्         द्विवचनम्           बहुवचनम्

यथा-     उत्तमपुरुषः        लेखिष्यामि       लेखिष्यावः        लेखिष्यामः        (मि     वः      मः)

उत्तमपुरुषः        हसिष्यामि       हसिष्यावः         हसिष्यामः

उत्तमपुरुषः        द्रक्ष्यामि                   द्रक्ष्यावः                       द्रक्ष्यामः

 

प्रश्न 6: उदाहरणानुसारं 'स्म' शब्दं योजचित्वा भूतकालि-कक्रियां रचयत-

 

 यथा- अवसत्     वसति स                                  हटाना है,   वसत् - वसति स्म 

    ”+ स्म जोडना है।

(क) अपठत् ................

(ख) अत्रोटयत् ...............

(ग)  अपतत् ................

(घ)  अपृच्छत् ................

(ङ)  अवदत्  ...............

(च) अनयत् ...............

उत्तराणि:

(क) अपठत्                     पठति स्म।

(ख) अत्रोटयत्               त्रोटयति स्म।

(ग)  अपतत्                    पतति स्म।

(घ)  अपृच्छत्                 पृच्छति स्म।

(ङ)  अवदत्                    वदति स्म।

(च) अनयत्                    नयति स्म।

प्रश्न 7: कोष्ठकात् उचितं पदं चित्वा रिक्तस्थानानि पूरयत-

(क) ......................... बालिका मधुरं गायति।                    (एकम्, एका, एकः)

(ख) ......................... कृषकाः कृषिकर्माणि कुर्वन्ति।           (चत्वारः, चतस्त्रः, चत्वारि)

(ग) ..................... पत्राणि सुन्दराणि सन्ति।                      (ते, ताः, तानि)

(घ) धेनवः दुग्धं............................. ।                               (ददाति, ददति, ददन्ति)

(ङ) वयं संस्कृतम्............................. ।                             (अपठम्, अपठन्, अपठाम)

उत्तराणि:

(क) एका बालिका मधुरं गायति।                                       (एकम्, एका, एकः)

(ख) चत्वारः कृषकाः कृषिकर्माणि कुर्वन्ति।                       (चत्वारः, चतस्त्रः, चत्वारि)

(ग) तानि पत्राणि सुन्दराणि सन्ति।                                   (ते, ताः, तानि)

(घ) धेनवः दुग्धं ददति। ✓                                                  (ददाति, ददति, ददन्ति)

(ङ) वयं संस्कृतम् अपठाम।                                              (अपठम्, अपठन्, अपठाम)

-----------------------------------------------------------

 

Comments

Popular posts from this blog

छात्र-प्रतिज्ञा (संस्कृत) Student's Pledge (Sanskrit)

छात्र-प्रतिज्ञा (संस्कृत)  Student's Pledge (Sanskrit) भारतं अस्माकं देशः।  वयं सर्वे भारतीया:  परस्परं भ्रातरो भगिन्यश्च ।  अस्माकं देशः प्राणेभ्योsपि प्रियतर: ।  अस्य समृद्धौ विविध-संस्कृतौ च वयं गौरवम् अनुभवाम:।  वयं अस्य सुयोग्याः अधिकारिणो भवितुं सदा प्रयत्नं करिष्याम:।   वयं स्वमातापित्रो: शिक्षकाणां गुरुजनानां च सदैव सम्मानं करिष्याम:।  सर्वैः च सह शिष्टतया व्यवहारं करिष्याम:।  वयं स्वदेशं देशवासिनश्च प्रति विश्वासभाज: भवेम।  (वयं स्वदेशं  देशवासिनश्च प्रति कृतज्ञतया वर्तितुं प्रतिज्ञां कुर्म:।)  तेषां कल्याणे समृद्धौ च अस्माकं  सुखं निहितम् अस्ति। जयतु भारतम्। ------------------------------------------------------------  "भारत हमारा देश है!  हम सब भारतवासी भाई- बहन है!  हमें अपना देश प्राण से भी प्यारा है!  इसकी समृद्धि और विविध संस्कृति पर हमें गर्व है!  हम इसके सुयोग्य अधिकारी बनने का प्रयत्न सदा करते रहेंगे!  हम अपने माता पिता, शिक्षकों और गुरुजनों का सदा आदर करेंगे और  सबके साथ शिष्टता का व्यवहार करेंगे!  हम अपने देश और देशवासियों के प्रति वफादार रहने की प्रतिज्ञ

संस्कृत-वाक्य-रचना (Sanskrit Vakya Rachna)

संस्कृत-वाक्य-रचना (Sanskrit Vakya Rachna)  This Table can be useful to teach Students, How to make/Translate Sentences in Sanskrit..  (click to Zoom)                       1.   प्रथम पुरुष   1.1 पुल्लिंग-   बालक जा रहा है।   (वर्तमान-काल) बालकः गच्छति।  बालक पढ़ता है। बालक: पठति।  दो बालक पढ़ते हैं। (द्विवचन)  बालकौ  पठत:।  सभी बालक पढ़ते हैं। (बहुवचन)  बालका: पठन्ति।  बालक पढ़ेगा। (भविष्य-काल) बालक: पठिष्यति।  ("लट् लकार" में " ष्य " जोड़ने पर "लृट् लकार" का रूप बनता है यथा- पठति+ ष्य=  पठिष्यति) बालक गया। (भूत-काल) बालकः गच्छति स्म।   स्म " का प्रयोग किया  बालकः अगच्छत्।   लंङ् लकार (भूतकाल के लिए "लंङ् लकार" के स्थान पर  " लट्  लकार" में " स्म " का प्रयोग किया जा सकता है।)  बालक ने पढ़ा। बालकः पठति स्म।  (भूतकाल के लिए "लंङ् लकार" के स्थान पर  " लट् लकार" में " स्म " का प्रयोग किया जा सकता है।)  सभी बालकों ने पढ़ा। बालकाः पठन्ति स्म।    वह पढ़ता है। सः पठति। कौन पढ़ता है। कः पठति।  आप पढ़ते

पिपासितः काकः (Thirsty Crow) Sanskrit Story

    पिपासितः  काकः (Thirsty Crow)  Sanskrit Story           एकदा एकः काकः  पिपासितः  आसीत्।  सः जलं पातुम्  इतस्ततः  अभ्रमत्। परं  कुत्रापि  जलं न प्राप्नोत्।  अन्ते सः एकं घटम् अपश्यत्।  घटे  स्वल्पम्  जलम् आसीत्।  अतः सः जलम्  पातुम्  असमर्थः अभवत्।  सः एकम्  उपायम्  अचिन्तयत्।  सः  पाषाणस्य  खण्डानि घटे अक्षिपत्। एवं क्रमेण घटस्य जलम्  उपरि  आगच्छत्।  काकः जलं पीत्वा  संतुष्टः  अभवत्।  परिश्रमेण एव  कार्याणि  सिध्यन्ति न तु मनोरथैः।