Skip to main content

7.12.2 कक्षा- सप्तमी, विषय:- संस्कृतम् द्वादशः पाठः (विद्याधनम्) अभ्यासः Class- 7th, Subject- Sanskrit, Lesson- 12 (VidyaDhanaM) - Abhyaas

 

7.12.2 कक्षा- सप्तमीविषय:- संस्कृतम्

   द्वादशः पाठः (विद्याधनम्) अभ्यासः

Class- 7th, Subject- Sanskrit, Lesson- 12

 (VidyaDhanaM) - Abhyaas

       ************************************

नमो नमः। 

सप्तमीकक्ष्यायाः रुचिरा भाग-इति पाठ्यपुस्तकस्य शिक्षणे स्वागतम्। 

अद्य वयं द्वादश-पाठस्य अभ्यासकार्यं कुर्म: ।  

पाठस्य नाम अस्ति -   

                         विद्याधनम्

अहं डॉ. विपिन:। 

       ************************************  

 द्वादशः पाठः (विद्याधनम्)

अभ्यासः (Exercise) 

प्रश्न 1:उपयुक्तकथनानां समक्षम् 'आम्', अनुपयुक्तकथनानां समक्षं '' इति लिखत-

(क) विद्या राजसु पूज्यते।

(ख) वाग्भूषणं भूषणं न।  

(ग) विद्याधनं सर्वधनेषु प्रधानम्।  

(घ) विदेशगमने विद्या बन्धुजनः न भवति।।           

(ङ) सर्वं विहाय विद्याधिकारं कुरु।           

उत्तराणि:

(क) विद्या राजसु पूज्यते।                                     आम्

(ख) वाग्भूषणं भूषणं न।                                     

(ग) विद्याधनं सर्वधनेषु प्रधानम्।                          आम्

(घ) विदेशगमने विद्या बन्धुजनः न भवति।।  

(ङ) सर्वं विहाय विद्याधिकारं कुरु।                        आम्

प्रश्न 2: अधोलिखितानां पदानां लिङ्ग, विभक्तिं, वचनञ्च लिखत-

पदानि               लिङ्गम्             विभक्तिः            वचनम्

नरस्य                ...............         ...............         ...............

गुरूणाम्                        ...............         ...............         ...............

केयूराः              ...............         .................       ...............

कीर्तिम्              ...............         ...............         ...............

भूषणानि           ...............         ...............         ...............

उत्तराणि:

पदानि                    लिङ्गम्         विभक्ति: वचनम्‌

नरस्य            पुँल्लिङ्गम्     षष्ठी              एकवचनम्

गुरूणाम्‌                  पुँल्लिङ्गम्     षष्ठी              बहुवचनम्

केयूरा:           पुँल्लिङ्गम्     प्रथमा            बहुवचनम्

कीर्तिम्‌          स्त्रीलिङ्गम्     द्वितीया                   एकवचनम्

भूषणानि        नपुंसकलिङ्गम् द्वितीया                   बहुवचनम्

 

प्रश्न 3: श्लोकांशान् योजयत-

                                                                   

विद्या राजसु पूज्यते न हि धनम्                हारा न चन्द्रोज्ज्वलाः।

केयूराः न विभूषयन्ति पुरुषम्                  न भ्रातृभाज्यं न च भारकारि।

न चौरहार्यं न च राजहार्यम्                     या संस्कृता धार्यते।

सत्कारायतनं कुलस्य महिमा                    विद्या-विहिनः पशुः।

वाण्येका समलङ्करोति पुरुषम्                रत्नैर्विना भूषणम्।

उत्तराणि:

                                                      

विद्या राजसु पूज्यते न हि धनम्                  विद्या-विहिनः पशुः।

केयूराः न विभूषयन्ति पुरुषम्           हारा न चन्द्रोज्ज्वलाः।

न चौरहार्यं न च राजहार्यम्             न भ्रातृभाज्यं न च भारकारि।

सत्कारायतनं कुलस्य महिमा            रत्नैर्विना भूषणम्।

वाण्येका समलङ्करोति पुरुषम्                  या संस्कृता धार्यते।

 

प्रश्न 4: एकपदेन प्रश्नानाम् उत्तराणि लिखत-

(क) कः पशुः?

(ख) का भोगकरी?

(ग) के पुरुषं न विभूषयन्ति?

(घ) का एका पुरुषं समलङ्करोति?

(ङ) कानि क्षीयन्ते?

उत्तराणि:

(क) विद्याविहीनः ।

(ख) विद्या ।

(ग) केयूराः ।

(घ) वाणी ।

(ङ) अखिल-भूषणानि ।

 

प्रश्न 5: रेखाङ्कितपदानि अधिकृत्य प्रश्ननिर्माणं कुरुत-

(क) विद्याविहीनः नरः पशुः अस्ति।

(ख) विद्या राजसु पूज्यते।

(ग) चन्द्रोज्ज्वलाः हाराः पुरुषं न अलङ्कुर्वन्ति।

(घ) पिता हिते नियुङ्क्ते?

(ङ) विद्याधनं सर्वप्रधान धनमस्ति।

(च) विद्या दिक्षु कीर्तिं तनोति।

उत्तराणि:

(क) विद्याविहीन: क: पशु: अस्ति?

(ख) का राजसु पूज्यते?

(ग) चन्द्रोज्ज्वला: के पुरुषं न अलङ्कुर्वन्ति?

(घ) क: हिते नियुङ्क्ते?

(ङ) विद्याधनं कथं धनमस्ति?

(च) विद्या केषुकुत्र कीर्तिं तनोति?

 

प्रश्न 6: पूर्णवाक्येन प्रश्नानाम् उत्तराणि लिखत-

(क) गुरूणां गुरुः का अस्ति?

(ख) कीदृशी वाणी पुरुषं समलङ्करोति?

(ग) व्यये कृते किं वर्धते?

(घ) भाग्यक्षये आश्रयः कः?

उत्तराणि:

(क) गुरूणां गुरुः विद्या अस्ति।

(ख) संस्कृता धार्यते वाणी पुरुषं समलङ्करोति।

(ग) व्यये कृते विद्या वर्धते।

(घ) भाग्यक्षये आश्रयः विद्या अस्ति।

 

प्रश्न 7: मञ्जूषातः पुँल्लिङ्ग-स्त्रीलिङ्ग-नपुंसकलिङ्गपदानि चित्वा लिखत-

 विद्या   धनम्     संस्कृता  सततम्   कुसुमम्  मूर्धजाः  पशुः      गुरुः      रतिः

पुँल्लिङ्गम्         स्त्रीलिङ्गम्        नपुंसकलिङ्गम्

 यथा-    हाराः                अलङ्कता          भूषणम्

.................       .................       .................

.................       .................       .................

.................       .................       .................

उत्तराणि:

पुँल्लिङ्गम्         स्त्रीलिङ्गम्        नपुंसकलिङ्गम्

 यथा-     हाराः               अलङ्कता          भूषणम्

पशुः              विद्या            धनम्

गुरुः              संस्कृता                    कुसुमम्

मूर्धजाः           रतिः             सततम्

 

Comments

Popular posts from this blog

छात्र-प्रतिज्ञा (संस्कृत) Student's Pledge (Sanskrit)

छात्र-प्रतिज्ञा (संस्कृत)  Student's Pledge (Sanskrit) भारतं अस्माकं देशः।  वयं सर्वे भारतीया:  परस्परं भ्रातरो भगिन्यश्च ।  अस्माकं देशः प्राणेभ्योsपि प्रियतर: ।  अस्य समृद्धौ विविध-संस्कृतौ च वयं गौरवम् अनुभवाम:।  वयं अस्य सुयोग्याः अधिकारिणो भवितुं सदा प्रयत्नं करिष्याम:।   वयं स्वमातापित्रो: शिक्षकाणां गुरुजनानां च सदैव सम्मानं करिष्याम:।  सर्वैः च सह शिष्टतया व्यवहारं करिष्याम:।  वयं स्वदेशं देशवासिनश्च प्रति विश्वासभाज: भवेम।  (वयं स्वदेशं  देशवासिनश्च प्रति कृतज्ञतया वर्तितुं प्रतिज्ञां कुर्म:।)  तेषां कल्याणे समृद्धौ च अस्माकं  सुखं निहितम् अस्ति। जयतु भारतम्। ------------------------------------------------------------  "भारत हमारा देश है!  हम सब भारतवासी भाई- बहन है!  हमें अपना देश प्राण से भी प्यारा है!  इसकी समृद्धि और विविध संस्कृति पर हमें गर्व है!  हम इसके सुयोग्य अधिकारी बनने का प्रयत्न सदा करते रहेंगे!  हम अपने माता पिता, शिक्षकों और गुरुजनों का सदा आदर करेंगे और  सबके साथ शिष्टता का व्यवहार करेंगे!  हम अपने देश और देशवासियों के प्रति वफादार रहने की प्रतिज्ञ

संस्कृत-वाक्य-रचना (Sanskrit Vakya Rachna)

संस्कृत-वाक्य-रचना (Sanskrit Vakya Rachna)  This Table can be useful to teach Students, How to make/Translate Sentences in Sanskrit..  (click to Zoom)                       1.   प्रथम पुरुष   1.1 पुल्लिंग-   बालक जा रहा है।   (वर्तमान-काल) बालकः गच्छति।  बालक पढ़ता है। बालक: पठति।  दो बालक पढ़ते हैं। (द्विवचन)  बालकौ  पठत:।  सभी बालक पढ़ते हैं। (बहुवचन)  बालका: पठन्ति।  बालक पढ़ेगा। (भविष्य-काल) बालक: पठिष्यति।  ("लट् लकार" में " ष्य " जोड़ने पर "लृट् लकार" का रूप बनता है यथा- पठति+ ष्य=  पठिष्यति) बालक गया। (भूत-काल) बालकः गच्छति स्म।   स्म " का प्रयोग किया  बालकः अगच्छत्।   लंङ् लकार (भूतकाल के लिए "लंङ् लकार" के स्थान पर  " लट्  लकार" में " स्म " का प्रयोग किया जा सकता है।)  बालक ने पढ़ा। बालकः पठति स्म।  (भूतकाल के लिए "लंङ् लकार" के स्थान पर  " लट् लकार" में " स्म " का प्रयोग किया जा सकता है।)  सभी बालकों ने पढ़ा। बालकाः पठन्ति स्म।    वह पढ़ता है। सः पठति। कौन पढ़ता है। कः पठति।  आप पढ़ते

पिपासितः काकः (Thirsty Crow) Sanskrit Story

    पिपासितः  काकः (Thirsty Crow)  Sanskrit Story           एकदा एकः काकः  पिपासितः  आसीत्।  सः जलं पातुम्  इतस्ततः  अभ्रमत्। परं  कुत्रापि  जलं न प्राप्नोत्।  अन्ते सः एकं घटम् अपश्यत्।  घटे  स्वल्पम्  जलम् आसीत्।  अतः सः जलम्  पातुम्  असमर्थः अभवत्।  सः एकम्  उपायम्  अचिन्तयत्।  सः  पाषाणस्य  खण्डानि घटे अक्षिपत्। एवं क्रमेण घटस्य जलम्  उपरि  आगच्छत्।  काकः जलं पीत्वा  संतुष्टः  अभवत्।  परिश्रमेण एव  कार्याणि  सिध्यन्ति न तु मनोरथैः।