Skip to main content

6.12.2 कक्षा/ Class- VI/6 संस्कृतम्/ Sanskrit पाठ / Lesson- 12 आलस्यं हि मनुष्याणां शरीरस्थो महान् रिपुः/ Aalasyam Hi Manushyaanaam Sharirastho mahaan RipuH

 6.12.2 कक्षा/ Class- VI/6 

   संस्कृतम्/ Sanskrit   

    पाठ  /  Lesson- 12

आलस्यं हि मनुष्याणां शरीरस्थो महान् रिपुः/ 

Aalasyam Hi Manushyaanaam Sharirastho mahaan RipuH  


वयम् अभ्यासं कुर्म:   



1. अधोलिखितानां प्रश्नानाम् एकपदेन  उत्तराणि यच्यन्तु ।

(क) भिक्षुक: किं करोति स्म?

(ख) कदाचित् तेन मार्गेणा क: आगच्छाति?

(ग) भिक्षुक: धनिकात् किम् इच्छति?

(घ) धनिक: भिक्षुकात् किं याचितवान्?

(ङ) सौभाग्येन वयं किं प्राप्तवन्त:? 

उत्तरम् 

(क) भिक्षाटनम् 

(ख) भिक्षुक:

(ग) प्रभूतं धनम्  

(घ) पादौ / हस्तौ/ शरीराङ्गानि  

(ङ) मानवजन्म 


2. अर्थोलिहिताना प्रश्नांनामू उत्तराकि 'आम्' अथवा 'न' इति पर्दैन लिखन्तु 

यथा  -ग्रामें कञ्चन भिक्षुक: आसीता आई

(क) भिक्षुक: उन्नत: दृढकाय: व आसीत

(ख) जना: तस्मै दण्ड अच्छानिता

(ग) भिक्षुक: प्रभूतं धनम् इच्छिता

(घ) भिक्षुक: धनिकाय पार्दै दाता

(ङ) भिक्षुक: भिक्षाटन त्याजाता 

उत्तरम्-

 (क) आम् 

(ख) न

(ग) आम्

(घ) न

(ङ) आम् 


3. अधोलिखितेषु वाक्येषु द्वितीयाविभक्ते: शब्दाना 

द्विवचने परिवर्तनं कृत्वा वाक्यानि लिखन्तु!

(क) आपणिक: अड्कनीं ददाति।

(ख) मातामही कथां  श्रावयति।

(ग) सैनिक: मां रक्षति।

(घ) कृष्ण: कन्दुकं  गृह्णाति। 

(ङ) छात्र: श्लोकं पठति।


उत्तरम्-

(क) आपणिक: अड्कन्यौ ददाति। 

(ख) मातामही कथे श्रावयति।

(ग) सैनिक: आवाम् रक्षति।

(घ) कृष्ण: कन्दुके गृह्णाति।  

(ङ) छात्र: श्लोकौ  पठति।

4. चित्रं दृष्ट्वा द्वितीयाविभक्ते: वाक्यानि रचयन्तु।

(i) बालिकाः .................... गच्छन्ति।

(ii) पक्षिण: .................... खादन्ति।

(iii) शिक्षक: ....................  पाठयति।

(iv) नर्तकी .................... धरति।

(v) अहं.................... स्वीकरोमि। 

उत्तरम्-

(i) बालिका: विद्यालयं गच्छन्ति।

(ii) पक्षिण: फलानि खादन्ति।

(iii) शिक्षक: पाठं पाठयति।

(iv) नर्तकी मालाम् धरति।

(V) अहम् लेखनीं/ कलमम् स्वीकरोमि।


कोळसे विधामानाना शब्दांना दिलीयाचिका

एक बबनरूपेश सह वाक्यानि लिखना

याच्या -भक्त: (देव) निर्माता भक्त देवें स्वत

(के) छात्रा: (ग्रन्थ) पर्वात

(ख) बालिका. (कथा) लिखता

(7) द्या (लेखनी) क्रीजाति

117. शिक्षक: (अस्पद्) पाठयति

15 अर्जुन (नदी) पश्यति

(21) पितामही (रजनी) आहेयति

11 8) आहे (पुष्पदू) तस्करोंपि

(जा) कृषक: (क्षेत्र) कर्ता

1 झ) पर्यटक: (कन्याकुमारी) गच्छंती

(ज) चित्रकार: (चित्र) रच्याति।


उत्तरम्  

(क) छात्र: ग्रन्थं  पठति । 

(ख) बालक: कथां लिखन्ति।  

(ग) रमा लेखनीं क्रोजाति

(घ) शिक्षक: माम् पाठ्यराति

(ङ) अर्जुन: नदीं पश्चात।

(च) पितामही रजनीं आह्यात

(छ) अहं त्वाम् तस्करोंमि।

(ज) कृषक: क्षेत्रं कर्जात।

(झ) पर्यटक: कन्याकुमारीं गच्छंती

(ञ) चित्रकार चित्रं रच्याति। 


6. द्वितीयाविभक्तेः एकवचनशब्दानां बहुबचने परिवर्तनं कृत्वा वाक्यानि रचयन्तु। 

यथा

 वयं सुभाषितं वदाम:।

वयं सुभाषितयानि वदाम:। 

उत्तरम् 

(क) अरुण: दूरवाणी: नयति।

(ख) पिता लेखनी: आनयति।

(ग) जननी पाकानि पचति।

(घ) मातामहः अस्मान् बोधयति।

(ङ) अग्रजा युष्मान् आह्वयति।


7. अधः प्रदत्तम् चित्रं दृष्ट्वा द्वितीयाविभक्ते: प्रयोगं कृत्वा 

 दश वाक्यानि रचयन्तु। 


(1) शिक्षक: छात्रान् योगासनं शिक्षयति।

(2) छात्रा: योगासनम् कुर्वन्ति।

(3) छात्रे भोजनं खादतः।

(4) एका छात्रा जलं यच्छति।

(5) ते मिलित्वा भोजनं खादतः। 

(6) एक: बालकः कन्दुकम् क्षिपति।

(7) बालका: कन्दुकक्रीडाम् क्रीडन्ति।

(8) बालक: संगणकं पश्यति।

(9) विद्यालये विशालं क्रीडाक्षेत्रं अस्ति।

(10) विद्यालये उन्नता: वृक्षा: सन्ति। 















Comments

Popular posts from this blog

छात्र-प्रतिज्ञा (संस्कृत) Student's Pledge (Sanskrit)

छात्र-प्रतिज्ञा (संस्कृत)  Student's Pledge (Sanskrit) भारतं अस्माकं देशः।  वयं सर्वे भारतीया:  परस्परं भ्रातरो भगिन्यश्च ।  अस्माकं देशः प्राणेभ्योsपि प्रियतर: ।  अस्य समृद्धौ विविध-संस्कृतौ च वयं गौरवम् अनुभवाम:।  वयं अस्य सुयोग्याः अधिकारिणो भवितुं सदा प्रयत्नं करिष्याम:।   वयं स्वमातापित्रो: शिक्षकाणां गुरुजनानां च सदैव सम्मानं करिष्याम:।  सर्वैः च सह शिष्टतया व्यवहारं करिष्याम:।  वयं स्वदेशं देशवासिनश्च प्रति विश्वासभाज: भवेम।  (वयं स्वदेशं  देशवासिनश्च प्रति कृतज्ञतया वर्तितुं प्रतिज्ञां कुर्म:।)  तेषां कल्याणे समृद्धौ च अस्माकं  सुखं निहितम् अस्ति। जयतु भारतम्। ------------------------------------------------------------  "भारत हमारा देश है!  हम सब भारतवासी भाई- बहन है!  हमें अपना देश प्राण से भी प्यारा है!  इसकी समृद्धि और विविध संस्कृति पर हमें गर्व है!  हम इसके सुयोग्य अधिकारी बनने का प्रयत्न सदा करते रहेंगे!  हम अपने माता पिता, शिक्षकों और गुरुजनों का सदा आदर करेंगे और  ...

संस्कृत-वाक्य-रचना (Sanskrit Vakya Rachna)

संस्कृत-वाक्य-रचना (Sanskrit Vakya Rachna)  This Table can be useful to teach Students, How to make/Translate Sentences in Sanskrit..  (click to Zoom)                       1.   प्रथम पुरुष   1.1 पुल्लिंग-   बालक जा रहा है।   (वर्तमान-काल) बालकः गच्छति।  बालक पढ़ता है। बालक: पठति।  दो बालक पढ़ते हैं। (द्विवचन)  बालकौ  पठत:।  सभी बालक पढ़ते हैं। (बहुवचन)  बालका: पठन्ति।  बालक पढ़ेगा। (भविष्य-काल) बालक: पठिष्यति।  ("लट् लकार" में " ष्य " जोड़ने पर "लृट् लकार" का रूप बनता है यथा- पठति+ ष्य=  पठिष्यति) बालक गया। (भूत-काल) बालकः गच्छति स्म।   स्म " का प्रयोग किया  बालकः अगच्छत्।   लंङ् लकार (भूतकाल के लिए "लंङ् लकार" के स्थान पर  " लट्  लकार" में " स्म " का प्रयोग किया जा सकता है।)  बालक ने पढ़ा। बालकः पठति स्म।  (भूतकाल के लिए "लंङ् लकार" के स्थान पर  " लट् लकार" में " स्म " का प्रयोग किया जा सकता है।) ...

पिपासितः काकः (Thirsty Crow) Sanskrit Story

    पिपासितः  काकः (Thirsty Crow)  Sanskrit Story           एकदा एकः काकः  पिपासितः  आसीत्।  सः जलं पातुम्  इतस्ततः  अभ्रमत्। परं  कुत्रापि  जलं न प्राप्नोत्।  अन्ते सः एकं घटम् अपश्यत्।  घटे  स्वल्पम्  जलम् आसीत्।  अतः सः जलम्  पातुम्  असमर्थः अभवत्।  सः एकम्  उपायम्  अचिन्तयत्।  सः  पाषाणस्य  खण्डानि घटे अक्षिपत्। एवं क्रमेण घटस्य जलम्  उपरि  आगच्छत्।  काकः जलं पीत्वा  संतुष्टः  अभवत्।  परिश्रमेण एव  कार्याणि  सिध्यन्ति न तु मनोरथैः।