Skip to main content

6.13.2 कक्षा/ Class- VI/6 संस्कृतम्/ Sanskrit पाठ / Lesson- 13 सङ्ख्यागणना ननु सरला / Sankhya Ganna Nanu Sarla

 6.13.2 कक्षा/ Class- VI/6 

   संस्कृतम्/ Sanskrit   

    पाठ  /  Lesson- 13 

  सङ्ख्यागणना ननु सरला /

Sankhya Ganna Nanu Sarla  


वयम् अभ्यासं कुर्म:   


1.  पाठस्य आधारेण अधोलिखितानां प्रश्नानाम् एकपदेन उत्तराणि लिखन्तु । 

(क) कः एकः अस्ति?

(ख) कः षण्मुखदेवः अस्ति?

(ग) कः त्रिनयनमूर्तिः अस्ति?

(घ) का सरला अस्ति?

(ङ) के अतुलबलाः सन्ति?

उत्तरम्- 

(क) सूर्यः

(ख) सुरसेनानी/कार्तिकेयः  

(ग) शंकरः

(घ) संख्या गणना 

(ङ) अष्ट दिग्गजा: 



2. उदाहरणानुगुणं शब्दानां पुरतः उचितां संख्यां लिखन्तु ।

यथा - आकाशे ........१............. सूर्य: विभाति ।  (१, २, ३, ४)

(क) मम हस्ते ..................... अङ्गुलयः सन्ति । (९, ५, ८, ७)

(ख) सप्ताहे .....................  वासरा: भवन्ति ।(६, १०, ७, ५)

(ग) कार्तिकेयस्य ..................... मुखानि सन्ति ।(१, ६, १०, ३) 

(घ) व्याकरणे..................... वचनानि सन्ति ।(१०, ९, ३, ५ )

(ङ) गगने.....................  ग्रहाः सन्ति ।  (८, ७, ९, १०)  

उत्तरम्-

 (क) ५

(ख) ७

(ग) ६

(घ) ३

(ङ) ९ 


3.  उदाहरणानुसारं सङ्ख्यां सङ्ख्यापदं च लिखन्तु ।

यथा- भवतः परिवारे कति जनाः सन्ति? ५, (पञ्च)।

(क) कति दिशः सन्ति? 

(ख) सप्ताहे कति वासराः भवन्ति?

(ग) वर्षे कति मासाः भवन्ति ?

(घ) भवतः कति दन्ताः सन्ति?

(ङ) स्वराः कति भवन्ति ?


उत्तरम् - 

 (क) १०, दश 

(ख) ७, सप्त

(ग) १२, द्वादश

(घ) ३२, द्वात्रिंशत्

(ङ) ७, सप्त।




४. अधः प्रदत्तेन पदेन सह सङ्ख्यां योजयन्तु ।

अ            ब

(क) पञ्च २०

(ख) एकम् १३

(ग) अष्ट ५

(घ) विंशतिः १

(ङ) त्रयोदश ८


उत्तरम् - 

(क) पञ्च ५

(ख) एकम् १

(ग) अष्ट ८

(घ) विंशतिः २०

(ङ) त्रयोदश १३


5.  उपस्थितिपत्रं पश्यन्तु। संख्यां वदन्तु लिखन्तु च।

    उपस्थिति-क्रमसंख्या      नाम 

१-एकम् गणेश: 

२-द्वे गीताञ्जलिः 

३- त्रीणि जगन्नाथः

४- चत्वारि   दिनेश: 

५- पञ्च  प्रज्ञा 

६-षट् बलरामः

७- सप्त मोहनः

८-अष्ट राधिका

९- नव सुभद्रा  

१० - दश स्वयंप्रभा 


(क) गणेशस्य उपस्थितिसंख्या का?

(ख) सुभद्रायाः उपस्थितिसंख्या का?

(ग) स्वयंप्रभायाः उपस्थितिसंख्या का? 

(घ) जगन्नाथस्य उपस्थितिसंख्या का? 

(ङ) गणेशस्य उपस्थितिसंख्या का?


उत्तरम् -

(क) एकम्

(ख) नव

(ग) दश

(घ) त्रीणि

(ङ) एकम्


6. चित्रं पश्यन्तु, संख्याः वदन्तु, द्वितीयचित्रे अङ्गकैः च ताः संख्याः लिखन्तु ।

(चित्र को देखें, संख्याएं बोलें और उन संख्याओं को दूसरे चित्र में दिए गए भागों के साथ लिखें। )





उत्तरम् - 



7. चित्रं पश्यन्तु, संख्या: वदन्तु, द्वितीयचित्रे शब्दैः च ताः संख्याः लिखन्तु ।

(चित्र को देखें, संख्याएं बोलें और उन संख्याओं को दूसरे चित्र में शब्दों में लिखें।)




उत्तरम् - 






Comments

Popular posts from this blog

छात्र-प्रतिज्ञा (संस्कृत) Student's Pledge (Sanskrit)

छात्र-प्रतिज्ञा (संस्कृत)  Student's Pledge (Sanskrit) भारतं अस्माकं देशः।  वयं सर्वे भारतीया:  परस्परं भ्रातरो भगिन्यश्च ।  अस्माकं देशः प्राणेभ्योsपि प्रियतर: ।  अस्य समृद्धौ विविध-संस्कृतौ च वयं गौरवम् अनुभवाम:।  वयं अस्य सुयोग्याः अधिकारिणो भवितुं सदा प्रयत्नं करिष्याम:।   वयं स्वमातापित्रो: शिक्षकाणां गुरुजनानां च सदैव सम्मानं करिष्याम:।  सर्वैः च सह शिष्टतया व्यवहारं करिष्याम:।  वयं स्वदेशं देशवासिनश्च प्रति विश्वासभाज: भवेम।  (वयं स्वदेशं  देशवासिनश्च प्रति कृतज्ञतया वर्तितुं प्रतिज्ञां कुर्म:।)  तेषां कल्याणे समृद्धौ च अस्माकं  सुखं निहितम् अस्ति। जयतु भारतम्। ------------------------------------------------------------  "भारत हमारा देश है!  हम सब भारतवासी भाई- बहन है!  हमें अपना देश प्राण से भी प्यारा है!  इसकी समृद्धि और विविध संस्कृति पर हमें गर्व है!  हम इसके सुयोग्य अधिकारी बनने का प्रयत्न सदा करते रहेंगे!  हम अपने माता पिता, शिक्षकों और गुरुजनों का सदा आदर करेंगे और  ...

संस्कृत-वाक्य-रचना (Sanskrit Vakya Rachna)

संस्कृत-वाक्य-रचना (Sanskrit Vakya Rachna)  This Table can be useful to teach Students, How to make/Translate Sentences in Sanskrit..  (click to Zoom)                       1.   प्रथम पुरुष   1.1 पुल्लिंग-   बालक जा रहा है।   (वर्तमान-काल) बालकः गच्छति।  बालक पढ़ता है। बालक: पठति।  दो बालक पढ़ते हैं। (द्विवचन)  बालकौ  पठत:।  सभी बालक पढ़ते हैं। (बहुवचन)  बालका: पठन्ति।  बालक पढ़ेगा। (भविष्य-काल) बालक: पठिष्यति।  ("लट् लकार" में " ष्य " जोड़ने पर "लृट् लकार" का रूप बनता है यथा- पठति+ ष्य=  पठिष्यति) बालक गया। (भूत-काल) बालकः गच्छति स्म।   स्म " का प्रयोग किया  बालकः अगच्छत्।   लंङ् लकार (भूतकाल के लिए "लंङ् लकार" के स्थान पर  " लट्  लकार" में " स्म " का प्रयोग किया जा सकता है।)  बालक ने पढ़ा। बालकः पठति स्म।  (भूतकाल के लिए "लंङ् लकार" के स्थान पर  " लट् लकार" में " स्म " का प्रयोग किया जा सकता है।) ...

पिपासितः काकः (Thirsty Crow) Sanskrit Story

    पिपासितः  काकः (Thirsty Crow)  Sanskrit Story           एकदा एकः काकः  पिपासितः  आसीत्।  सः जलं पातुम्  इतस्ततः  अभ्रमत्। परं  कुत्रापि  जलं न प्राप्नोत्।  अन्ते सः एकं घटम् अपश्यत्।  घटे  स्वल्पम्  जलम् आसीत्।  अतः सः जलम्  पातुम्  असमर्थः अभवत्।  सः एकम्  उपायम्  अचिन्तयत्।  सः  पाषाणस्य  खण्डानि घटे अक्षिपत्। एवं क्रमेण घटस्य जलम्  उपरि  आगच्छत्।  काकः जलं पीत्वा  संतुष्टः  अभवत्।  परिश्रमेण एव  कार्याणि  सिध्यन्ति न तु मनोरथैः।