Skip to main content

6.15.2 कक्षा/ Class- VI/6 संस्कृतम्/ Sanskrit पाठ / Lesson-15 वृक्षाः सत्पुरुषा: इव / VrikshaH SatpurushaaH iv

                    6.15.2 कक्षा/ Class- VI/6 

   संस्कृतम्/ Sanskrit   

    पाठ  /  Lesson-15 

वृक्षाः सत्पुरुषा: इव  /

VrikshaH SatpurushaaH iv


वयम् अभ्यासं कुर्म:   


१. पाठे लिखितानि सुभाषितानि सस्वरं पठन्तु, अवगच्छन्तु, लिखन्तु स्मरन्तु च।



२. पाठस्य आधारेण अधोलिखितानां प्रश्नानाम् उत्तराणि एकपदेन लिखन्तु।

(क) वृक्षाः स्वयं कुत्र तिष्ठन्ति ?  

(ख) परोपकाराय काः वहन्ति?

(ग) दशवापीसमः कः भवति?

(घ) सत्पुरुषाः इव के सन्ति?

(ङ) अर्थिनः केभ्यः विमुखाः न यान्ति?

(च) वृक्षाः स्वयं कानि न खादन्ति?

उत्तरम् -  

(क) आतपे

(ख) नद्यः

(ग) हृदः

(घ) वृक्षाः

(ङ) वृक्षेभ्यः / महीरूहेभ्यः

(च) फलानि 


३. पाठस्य आधारेण अधोलिखितानां प्रश्नानाम् उत्तराणि पूर्णवाक्येन लिखन्तु। 

(क) नद्यः किं न पिबन्ति?

(ख) वृक्षाः अस्मभ्यं किं किं यच्छन्ति?

(ग) इदं शरीरं किमर्थम् अस्ति ?

(घ) दशपुत्रसमः कः भवति?

(ङ) केषां विभूतयः परोपकाराय भवन्ति? 

(च) अन्यस्य छायां के कुर्वन्ति? 

उत्तरम् - 

(क) नद्यः स्वयमेव अम्भः न पिबन्ति। 

(ख) वृक्षाः अस्मभ्यं पुष्पं, फलं, छायां, मूलं, वल्कलं, दारूं च यच्छन्ति।

(ग) इदं शरीरं परोपकाराय अस्ति। 

(घ) दशपुत्रसमः द्रुमः भवति। 

(ङ) सतां विभूतयः परोपकाराय भवन्ति।

(च) अन्यस्य छायां वृक्षाः कुर्वन्ति।


४. पट्टिकातः उचितानि पदानि चित्वा रिक्तस्थानानि पूरयन्तु।

तिष्ठन्ति, सुजनस्येव, विभूतयः, वृक्षाः,  

फलानि, दशपुत्रः, परोपकाराय, 

यथा - छायामन्यस्य कुर्वन्ति तिष्ठन्ति स्वयमातपे।

(क) फलान्यपि परार्थाय ............ सत्पुरुषा इव।

(ख)दशहृदसमः पुत्र ............ समो द्रुमः।

(ग) ............येषां वै विमुखा यान्ति नार्थिनः।

(घ) ............इदं शरीरम्। 

(ङ) स्वयं न खादन्ति ............वृक्षाः। 

(च) परोपकाराय सतां   ............। 

उत्तरम् -

(क) वृक्षाः 

(ख) दशपुत्रः 

(ग) सुजनस्येव 

(घ) परोपकाराय 

(ङ) फलानि  

(च) विभूतयः


५. उदाहरणानुसारम् अधोलिखितेषु वाक्येषु स्थूलाक्षरपदानां विभक्तिं निर्दिशन्तु।  

यथा- वृक्षाः अन्यस्य कृते छायां कुर्वन्ति।  - 

द्वितीया विभक्तिः 

(क) वृक्षाः परार्थाय फलानि यच्छन्ति। - ............

(ख) वृक्षाः सत्पुरुषाः इव सन्ति। - ............

(ग) द्रुमः दशसन्तानसमः भवति। - ............

(घ) वृक्षः प्राणिभ्यः काष्ठानि यच्छति। - ............

(ङ) नद्यः जलं स्वयमेव न पिबन्ति। - ............

(च) सज्जनानां  सङ्गतिं  करोतु। - ............ 

उत्तरम्-  

(क) फलानि - द्वितीया विभक्ति  

(ख) सत्पुरुषाः - प्रथमा विभक्ति 

(ग) द्रुमः - प्रथमा विभक्ति 

(घ) प्राणिभ्यः - चतुर्थी विभक्ति 

(ङ) नद्यः - प्रथमा विभक्ति 

(च) सङ्ङ्गतिं - द्वितीया विभक्ति 


६. अधोलिखितानां पदानां द्विवचने बहुवचने च रूपाणि लिखन्तु। 

यथा - वृक्षः         वृक्षौ       वृक्षाः  

(क) मेघः         ..............     .............. 

(ख) हृदः         .............. ..............

(ग) सत्पुरुषः   ..............     .............. 

(घ)  छाया       ..............     ..............

(ङ)  वापी        ..............     ..............

(च) नदी          ..............     ..............

(छ)  शरीरम्     ..............     .............. 

(ज) पुष्पम्       ..............     ..............   

उत्तरम् 

(क) मेघः मेघौ  मेघाः

(ख) हृदः हृदौ   हृदा: 

(ग) सत्पुरुषः सत्पुरुषौ सत्पुरुषाः 

(घ) छाया  छाये छायाः 

(ङ) वापी वाप्यौ  वाप्यः  

(च) नदी नद्यौ नद्यः

(छ) शरीरम् शरीरे शरीराणि

(ज) पुष्पम् पुष्पे पुष्पाणि 


7. अधोलिखितानां पदानां परस्परं समुचितं मेलनं कृत्वा 'कः किं ददाति' इति लिखन्तु।

(क)  वृक्षः - दुग्धम्  

वृक्षः शुद्धं वायुं ददाति । 

(ख) गौ:  - प्रकाशं 

(ग) सूर्यः - विद्यां  

(घ) नदी  - शुद्धं वायुं 

(ङ) अग्निः - जलम् 

(च) शिक्षकः -  तापं  

उत्तरम् - 

(क) वृक्षः

वृक्षः शुद्धं वायुं ददाति ।

(ख) गौः 

गौः दुग्धं ददाति। 

(ग) सूर्यः

सूर्यः प्रकाशं ददाति। 

(घ) नदी 

नदी जलं ददाति।

(ङ) अग्निः 

अग्निः तापं ददाति

(च) शिक्षकः 

शिक्षकः विद्यां ददाति । 



८. अधोलिखितानां क्रियापदानां लट्लकारे प्रथमपुरुषस्य रूपाणि लिखन्तु। 

यथा-

कुर्वन्ति  -  करोति      कुरुतः    कुर्वन्ति

तिष्ठन्ति - ...........     ..........     .......... 

फलन्ति -  ...........    ..........     ..........

यान्ति -     ...........     ..........     ..........

पिबन्ति -   ...........     ..........     .......... 

खादन्ति -  ...........     ..........     .......... 

उत्तरम् - 

तिष्ठन्ति - तिष्ठति तिष्ठतः तिष्ठन्ति  

फलन्ति - फलति फलतः फलन्ति

यान्ति - याति यातः यान्ति

पिबन्ति - पिबति पिबतः पिबन्ति

खादन्ति - खादति खादतः खादन्ति


-------------------------------------------------------------- 



Comments

Popular posts from this blog

छात्र-प्रतिज्ञा (संस्कृत) Student's Pledge (Sanskrit)

छात्र-प्रतिज्ञा (संस्कृत)  Student's Pledge (Sanskrit) भारतं अस्माकं देशः।  वयं सर्वे भारतीया:  परस्परं भ्रातरो भगिन्यश्च ।  अस्माकं देशः प्राणेभ्योsपि प्रियतर: ।  अस्य समृद्धौ विविध-संस्कृतौ च वयं गौरवम् अनुभवाम:।  वयं अस्य सुयोग्याः अधिकारिणो भवितुं सदा प्रयत्नं करिष्याम:।   वयं स्वमातापित्रो: शिक्षकाणां गुरुजनानां च सदैव सम्मानं करिष्याम:।  सर्वैः च सह शिष्टतया व्यवहारं करिष्याम:।  वयं स्वदेशं देशवासिनश्च प्रति विश्वासभाज: भवेम।  (वयं स्वदेशं  देशवासिनश्च प्रति कृतज्ञतया वर्तितुं प्रतिज्ञां कुर्म:।)  तेषां कल्याणे समृद्धौ च अस्माकं  सुखं निहितम् अस्ति। जयतु भारतम्। ------------------------------------------------------------  "भारत हमारा देश है!  हम सब भारतवासी भाई- बहन है!  हमें अपना देश प्राण से भी प्यारा है!  इसकी समृद्धि और विविध संस्कृति पर हमें गर्व है!  हम इसके सुयोग्य अधिकारी बनने का प्रयत्न सदा करते रहेंगे!  हम अपने माता पिता, शिक्षकों और गुरुजनों का सदा आदर करेंगे और  ...

संस्कृत-वाक्य-रचना (Sanskrit Vakya Rachna)

संस्कृत-वाक्य-रचना (Sanskrit Vakya Rachna)  This Table can be useful to teach Students, How to make/Translate Sentences in Sanskrit..  (click to Zoom)                       1.   प्रथम पुरुष   1.1 पुल्लिंग-   बालक जा रहा है।   (वर्तमान-काल) बालकः गच्छति।  बालक पढ़ता है। बालक: पठति।  दो बालक पढ़ते हैं। (द्विवचन)  बालकौ  पठत:।  सभी बालक पढ़ते हैं। (बहुवचन)  बालका: पठन्ति।  बालक पढ़ेगा। (भविष्य-काल) बालक: पठिष्यति।  ("लट् लकार" में " ष्य " जोड़ने पर "लृट् लकार" का रूप बनता है यथा- पठति+ ष्य=  पठिष्यति) बालक गया। (भूत-काल) बालकः गच्छति स्म।   स्म " का प्रयोग किया  बालकः अगच्छत्।   लंङ् लकार (भूतकाल के लिए "लंङ् लकार" के स्थान पर  " लट्  लकार" में " स्म " का प्रयोग किया जा सकता है।)  बालक ने पढ़ा। बालकः पठति स्म।  (भूतकाल के लिए "लंङ् लकार" के स्थान पर  " लट् लकार" में " स्म " का प्रयोग किया जा सकता है।) ...

पिपासितः काकः (Thirsty Crow) Sanskrit Story

    पिपासितः  काकः (Thirsty Crow)  Sanskrit Story           एकदा एकः काकः  पिपासितः  आसीत्।  सः जलं पातुम्  इतस्ततः  अभ्रमत्। परं  कुत्रापि  जलं न प्राप्नोत्।  अन्ते सः एकं घटम् अपश्यत्।  घटे  स्वल्पम्  जलम् आसीत्।  अतः सः जलम्  पातुम्  असमर्थः अभवत्।  सः एकम्  उपायम्  अचिन्तयत्।  सः  पाषाणस्य  खण्डानि घटे अक्षिपत्। एवं क्रमेण घटस्य जलम्  उपरि  आगच्छत्।  काकः जलं पीत्वा  संतुष्टः  अभवत्।  परिश्रमेण एव  कार्याणि  सिध्यन्ति न तु मनोरथैः।