Skip to main content

7.6.2 कक्षा- सप्तमी, विषय:- संस्कृतम् पाठः -6, क्रीडाम वयं श्लोकान्त्याक्षरीम् Class- 7th, Subject - Sanskrit, Lesson-6, Kridaam Vayam Shalokantyaakshreem NCERT - दीपकम् / Deepakam

 7.6.2 कक्षा- सप्तमी,  विषय:- संस्कृतम्

            पाठः -6,  क्रीडाम वयं श्लोकान्त्याक्षरीम्

     Class- 7th,  Subject - Sanskrit,  

Lesson-6,   Kridaam Vayam Shalokantyaakshreem 

           NCERT -  दीपकम् / Deepakam              

       ************************************

📝 वयम् अभ्यासं कुर्मः


1. अधः प्रदत्तानां प्रश्नानाम् एकपदेन उत्तरं लिखन्तु -

(क) विद्याहीनाः कीदृशाः किंशुकाः इव न शोभन्ते ?

उत्तरम् -  निर्गन्धाः 

(ख) धीमतां कालः कथं गच्छति ?

उत्तरम् -  काव्यशास्त्रविनोदेन 

(ग) केषां कालः निद्रया कलहेन वा गच्छति ?

उत्तरम् -   मूर्खाणाम् 

(घ) खलस्य विद्या किमर्थम् ?

उत्तरम् - विवादाय 

(ङ) सज्जनस्य विद्या किमर्थम् ?

उत्तरम् -   ज्ञानाय 

(च) चन्द्रः केषां भूषणम् अस्ति ?

उत्तरम् - ताराणाम्  

(छ) सर्वधनप्रधानं किम् ?

उत्तरम् -   विद्याधनम्  


२. अधः प्रदत्तानां प्रश्नानां पूर्णवाक्येन उत्तरं लिखन्तु -

(क) निर्गन्धाः किंशुकाः इव के न शोभन्ते ?

उत्तरम् - निर्गन्धाः किंशुकाः इव विद्याहीनाः न शोभन्ते ।

 

(ख) मूर्खाणां कालः कथं गच्छति ?

उत्तरम् - मूर्खाणां कालः व्यसनेननिद्रयाकलहेन वा गच्छति ।

 

(ग) दुर्जनः विद्यायाः धनस्य शक्तेः च उपयोगं कथं करोति ?

उत्तरम् - दुर्जनः विद्यायाः उपयोगं विवादायधनस्य उपयोगं मदायशक्तेः उपयोगं परेषाम् पीडनाय च करोति ।

 

(घ) कीदृशाः मनुष्याः भुवि भारभूताः भवन्ति ?

उत्तरम् - ये मनुष्याः न विद्यांन तपोन दानंन ज्ञानंन शीलंन गुणंन धर्मं च जानन्तिते भुवि भारभूताः भवन्ति ।

 

(ङ) शनैः शनैः कानि साधनीयानि ?

उत्तरम् - शनैः शनैः विद्यावित्तंगिरिषु आरोहणंपञ्चैतानि च साधनीयानि ।


३. उचितान् वाक्यांशान् परस्परं संयोजयन्तु –

उत्तरम् -        (क)                                               (ख)

तदा वृत्तिश्च कीर्तिश्च                      -        यदा विद्या भवेत्तव

खलस्य साधोर्विपरीतमेतत्             -        ज्ञानाय दानाय च रक्षणाय

शनैर्विद्या शनैर्वित्तं                       -        पञ्चैतानि शनैः शनैः

विद्याहीना न शोभन्ते                    -        निर्गन्धा इव किंशुकाः

न चोरहार्यं न च राजहार्यम्              -        न भातृभाज्यं न च भारकारि

विद्या राजसु पूज्यते                     -        न हि धनम्

अतो धर्मार्थमोक्षेभ्यः                     -        विद्याभ्यासं समाचरेत्



४. उदाहरणानुसारम् अधः रेखाङ्कितानि पदानि आश्रित्य प्रश्ननिर्माणं कुर्वन्तु -

उत्तरम् -

(क) राजा पृथिव्याः भूषणं भवति ।              -       राजा कस्याः भूषणं भवति ?

 

(ख) साधोः विद्या ज्ञानाय भवति ।              -        कस्य विद्या ज्ञानाय भवति ?

 

(ग) विद्या गुरूणां गुरुः ।                          -       विद्या केषाम् गुरुः ?

 

(घ) ते मर्त्यलोके भुवि भारभूताः भवन्ति ।      -       ते मर्त्यलोके भुवि कीदृशाः भवन्ति ?

 

(ङ) विद्याहीनाः न शोभन्ते ।                     -        के न शोभन्ते ?

 

(च) सर्वस्य लोचनं शास्त्रम् ।                     -       सर्वस्य लोचनं किम् ?

 

(छ) विद्या राजसु पूज्यते ।                       -        विद्या कुत्र पूज्यते ?

 

(ज) काव्यशास्त्रविनोदेन कालो गच्छति धीमताम् । -    केन कालो गच्छति धीमताम् ?


५. मञ्जूषातः समुचितानि पदानि स्वीकृत्य रिक्तस्थानानि पूरयन्तु –

         ( रक्षणाय, मदाय, विवादाय, परिपीडनाय, ज्ञानाय, दानाय )

  उत्तरम् - सज्जनस्य            -                         दुर्जनस्य

शक्तिः  -       रक्षणाय          -       शक्तिः  -       मदाय

विद्या   -       ज्ञानाय            -       विद्या      -     विवादाय

धनम्   -       दानाय             -       धनम्      -     परिपीडनाय

 

६. उदाहरणानुसारम् अधोलिखितानां पदानां विभक्तिं वचनं च

उत्तरम् -      

यथा – ताराणाम्                –       षष्ठी विभक्तिः           -       बहुवचनम्

(क) विद्याम्             –       द्वितीया विभक्तिः       -       एकवचनम्

(ख) धनस्य             –       षष्ठी विभक्तिः           -       एकवचनम्

(ग) कलहेन             –       तृतीया विभक्तिः        -       एकवचनम्

(घ) नराणाम्            –       षष्ठी विभक्तिः           -       बहुवचनम्

(ङ) मर्त्यलोके          –       सप्तमी विभक्तिः         -       एकवचनम्

(च) ज्ञानाय             –       चतुर्थी विभक्तिः         -       एकवचनम्

(छ) राजसु              –       सप्तमी विभक्तिः         -       बहुवचनम्



----------------------------- 


Comments

Popular posts from this blog

छात्र-प्रतिज्ञा (संस्कृत) Student's Pledge (Sanskrit)

छात्र-प्रतिज्ञा (संस्कृत)  Student's Pledge (Sanskrit) भारतं अस्माकं देशः।  वयं सर्वे भारतीया:  परस्परं भ्रातरो भगिन्यश्च ।  अस्माकं देशः प्राणेभ्योsपि प्रियतर: ।  अस्य समृद्धौ विविध-संस्कृतौ च वयं गौरवम् अनुभवाम:।  वयं अस्य सुयोग्याः अधिकारिणो भवितुं सदा प्रयत्नं करिष्याम:।   वयं स्वमातापित्रो: शिक्षकाणां गुरुजनानां च सदैव सम्मानं करिष्याम:।  सर्वैः च सह शिष्टतया व्यवहारं करिष्याम:।  वयं स्वदेशं देशवासिनश्च प्रति विश्वासभाज: भवेम।  (वयं स्वदेशं  देशवासिनश्च प्रति कृतज्ञतया वर्तितुं प्रतिज्ञां कुर्म:।)  तेषां कल्याणे समृद्धौ च अस्माकं  सुखं निहितम् अस्ति। जयतु भारतम्। ------------------------------------------------------------  "भारत हमारा देश है!  हम सब भारतवासी भाई- बहन है!  हमें अपना देश प्राण से भी प्यारा है!  इसकी समृद्धि और विविध संस्कृति पर हमें गर्व है!  हम इसके सुयोग्य अधिकारी बनने का प्रयत्न सदा करते रहेंगे!  हम अपने माता पिता, शिक्षकों और गुरुजनों का सदा आदर करेंगे और  ...

संस्कृत-वाक्य-रचना (Sanskrit Vakya Rachna)

संस्कृत-वाक्य-रचना (Sanskrit Vakya Rachna)  This Table/ Chart can be useful to teach Students, How to make/Translate Sentences in Sanskrit..  (click to Zoom)                       1.   प्रथम पुरुष   1.1 पुल्लिंग-   बालक जा रहा है।   (वर्तमान-काल) बालकः गच्छति।  बालक पढ़ता है। बालक: पठति।  दो बालक पढ़ते हैं। (द्विवचन)  बालकौ  पठत:।  सभी बालक पढ़ते हैं। (बहुवचन)  बालका: पठन्ति।  बालक पढ़ेगा। (भविष्य-काल) बालक: पठिष्यति।  ("लट् लकार" में " ष्य " जोड़ने पर "लृट् लकार" का रूप बनता है यथा- पठति+ ष्य=  पठिष्यति) बालक गया। (भूत-काल) बालकः गच्छति स्म।   स्म " का प्रयोग किया  बालकः अगच्छत्।   लंङ् लकार (भूतकाल के लिए "लंङ् लकार" के स्थान पर  " लट्  लकार" में " स्म " का प्रयोग किया जा सकता है।)  बालक ने पढ़ा। बालकः पठति स्म।  (भूतकाल के लिए "लंङ् लकार" के स्थान पर  " लट् लकार" में " स्म " का प्रयोग किया जा सकता है।...

पिपासितः काकः (Thirsty Crow) Sanskrit Story

    पिपासितः  काकः (Thirsty Crow)  Sanskrit Story           एकदा एकः काकः  पिपासितः  आसीत्।  सः जलं पातुम्  इतस्ततः  अभ्रमत्। परं  कुत्रापि  जलं न प्राप्नोत्।  अन्ते सः एकं घटम् अपश्यत्।  घटे  स्वल्पम्  जलम् आसीत्।  अतः सः जलम्  पातुम्  असमर्थः अभवत्।  सः एकम्  उपायम्  अचिन्तयत्।  सः  पाषाणस्य  खण्डानि घटे अक्षिपत्। एवं क्रमेण घटस्य जलम्  उपरि  आगच्छत्।  काकः जलं पीत्वा  संतुष्टः  अभवत्।  परिश्रमेण एव  कार्याणि  सिध्यन्ति न तु मनोरथैः।