Skip to main content

8.6.2 कक्षा- अष्टमी, विषय:- संस्कृतम् पाठ - 6 डिजिभारतम् - युगपरिवर्तनम् Class- 8th, Subject - Sanskrit, Lesson-6 DijiBhartam - Yug Parivartanam NCERT - दीपकम् / Deepakam

                      8.6.2 कक्षा- अष्टमी,  विषय:- संस्कृतम्

पाठ - 6   डिजिभारतम् - युगपरिवर्तनम् 

     Class- 8th,  Subject - Sanskrit,  

Lesson-6  DijiBhartam - Yug Parivartanam 

           NCERT -  दीपकम् / Deepakam              

       ************************************

📝 वयम् अभ्यासं कुर्मः 



अभ्यास कार्यम्


1.    पाठस्य आधारेण अधोलिखितानां प्रश्नानाम् उत्तराणि एकपदेन लिखत –

(क) प्रधानमन्त्रिसङ्ग्रहालये कीदृशी प्रौद्योगिकी प्रयुक्ता अस्ति ?

उत्तरम् - डिजिटल् प्रौद्योगिकी |

 

(ख) हॉलोग्राम्-द्वारा कस्य भाषणं दृश्यते ?

उत्तरम् -  प्रधानमन्त्रिणः |

 

(ग) कस्याः प्रभावः दैनन्दिनजीवने दृश्यते ?
उत्तरम् - डिजिटल् योजनायाः |

 

(घ) भारत-सर्वकारस्य महत्त्वाकाङ्क्षिणी योजना का अस्ति ?
उत्तरम् - डिजिटल इण्डिया |

 

(ङ) 'फ़ास्टॅग्इत्यस्य उपयोगेन कस्य सङ्ग्रहणं भवति ?
उत्तरम् - मार्गशुल्कस्य |

 

2.    पाठस्य आधारेण अधोलिखितानां प्रश्नानाम् उत्तराणि पूर्णवाक्येन लिखत –

(क) प्रधानमन्त्रिसङ्ग्रहालये काः डिजिटल्-प्रौद्योगिक्यः प्रदर्शिताः सन्ति?
उत्तरम् - प्रधानमन्त्रिसङ्ग्रहालये अत्याधुनिक-प्रदर्शन-प्रणाल्यःहोलोग्राम्संवर्धित-वास्तविकता (Augmented Reality), अन्तर्क्रियात्मक-किओस्क (Interactive Kiosks)  डिजिटल्-प्रौद्योगिक्यः प्रदर्शिताः सन्ति ।

 

(ख) जनाः किमर्थं साङ्गणिक-अपराधेन पीडिताः भवन्ति?
उत्तरम् - जनाः अङ्कीय-साक्षरतायाः अभावात्सुरक्षा-नियमानाम् अनभिज्ञतायाःतथा च अनधिकृत-लिङ्क्स्-उपरि क्लिक्-करणात् साङ्गणिक-अपराधेन पीडिताः भवन्ति।

 

( ग) यशिका 'डिजि-लॉकर्इत्यस्य उपयोगं कथं करोति ?

उत्तरम् - मम आधारपत्रं विद्यालयीयं प्रमाणपत्रं च तत्र सुरक्षितम् अस्ति |

 

(घ) डिजिटल्-भारतस्य वित्तीय-समावेशने काः योजनाः सन्ति ?
उत्तरम्  जनधन-योजनाभीम्-आप् (BHIM App), रूपे-कार्ड्आधार-संलग्न-बैंक-खाताडिजिटल्-पेमेंट्-सुविधाःमोबाइल्-बैंकिङ् इत्यादयः योजनाः वित्तीय-समावेशने प्रयुक्ताः सन्ति।

 

(ङ) डिजिटल्-भारते शिक्षायाः क्षेत्रे केषां पटलानाम् उपयोगः करणीयः ?
उत्तरम् – स्वयम् (SWAYAM), दीक्षा (DIKSHA), ई- पाठशालाएनपीटीईएल् (NPTEL), ई-विद्याभारतीराष्ट्रीय-डिजिटल्-पुस्तकालयःइत्येते पटलाः शिक्षायाम् उपयोग्याः सन्ति।

 

(च) ग्राम्य-क्षेत्रेषु डिजिटल्-सेवानां समस्या कथं निराकर्तुं शक्यते ?
उत्तरम् – ग्रामेषु द्रुतगत्याः इन्टरनेट्-सेवा-विस्तारःडिजिटल्-शिक्षणस्य प्रसारःकिफायतदरेण मोबाइल्-डाटाप्लान्-प्रदानम्ग्राम्य-जनानां डिजिटल्-साक्षरता-वर्धनम्शासनस्य सहायता-केन्द्राणि स्थापयित्वा समस्याः निराकर्तुं शक्यन्ते।



3. अधः दत्तान् शब्दान् सम्यक् संयोजयत –

उत्तरम् - क्रमः   शब्दः                    -       संयोजनीयः शब्दः

क.       हॉलोग्राम्                -        आभासीया-वास्तविकता

ख.       यूपीआय् (UPI)        -        शीघ्रंसुरक्षितंसुगमं च डिजिटल्-धनदेय-प्रत्यर्पणम्

ग.        डिजि-लॉकर्            -        डिजिटल्-प्रमाणपत्रम्

घ.       फ़ास्टॅग् (FASTag)   -        राजमार्गेषु स्वचालितविधिना मार्गशुल्कस्य शीघ्रं संग्रहणम्

ङ.       वीआर (VR)           -        कृत्रिम-बुद्धिः (AI)

 

 

 

4. अधः प्रदत्तमञ्जूषातः शब्दान् चित्वा रिक्तस्थानानि पूरयत –

  (यूपीआई, दीक्षाप्रधानमन्त्रिणः भाषणं, स्वचालितं पारदर्शकं च, जीवन)

उत्तरम् -

(क) प्रधानमन्त्रिसङ्ग्रहालये हॉलोग्राम्-द्वारा प्रधानमन्त्रिणः भाषणं दृश्यते ।
(ख) डिजिटल्-भारतस्य आर्थिकसमावेशनं सुगमं कर्तुं 
यूपीआय् प्रणाली अस्ति।
(ग) डिजिटल्-शासनं 
स्वचालितं पारदर्शकं च सेवां प्रददाति ।
(घ) डिजिटल्-भारतस्य शिक्षाक्षेत्रे 
दीक्षा नाम डिजिटल्-शैक्षिकमञ्चः अस्ति।
(ङ) भारतस्य डिजिटल्-परिवर्तनं सर्वाणि 
जीवन क्षेत्राणि स्पृशति ।



5. अधः अस्मिन् पाठे आगतानां शब्दान् आधारेण शब्दजालं प्रदत्तम् अस्ति | अत्र वामतः दक्षिणम् उपरितः अधः च आधारं कृत्वा उदाहरणानुसारं शब्दान् रेखाङ्कयत –


 
उत्तरम् -

            डिजिटल्         सेवा             भारत          ज्ञानम्       

            

            शिक्षा             स्वयं            तन्त्र            अर्थम्



6. अधोलिखितान् शब्दान् वर्गद्वये विभजत – सङ्गणकसम्बद्धाःअसङ्गणकसम्बद्धाः च –

(शब्दाः – अन्तर्जालम्शिक्षिकासङ्गणकःविद्यालयःई-पत्रम्पाठ्यपुस्तकम्डिजिटललेखनी)

उत्तरम् -

सङ्गणकसम्बद्धाः                     असङ्गणकसम्बद्धाः

           अन्तर्जालम्,                             शिक्षिका

           सङ्गणकः                               विद्यालयः

           ई-पत्रम्                                   पाठ्यपुस्तकम्

           डिजिटल                                लेखनी

 


7. शुद्धम् () वा अशुद्धम् (x) वा चिह्नीकुरुत –

उत्तरम् -

(क) हॉलोग्राम् कृत्रिमबुद्धेः एकः प्रकारः अस्ति ।                                      (x)

(ख) वर्धित-वास्तविकतायाः उपयोगिता ऐतिहासिक घटनानां प्रत्यक्षानुभवाय अस्ति ।            ()

(ग) डिजिटल्-प्रक्षेपण-मानचित्रं भारतस्य विकासयात्रां प्रदर्शयति ।                          ()

(घ) फ़ास्टॅग् इति राजमार्गेषु स्वचालितविधिना मार्गशुल्कस्य शीघ्रं संग्रहणं करोति ।            ()

(ङ) डिजी-लॉकर् इत्यस्य माध्यमेन केवलम् आधार-पत्रं सुरक्षितुं शक्यते ।                  (x)

(च) भारतस्य डिजिटल्-परिवर्तनं केवलं शासने प्रभावं करोतिनागरिकजीवने न ।           (x)

(छ) उमङ्गमाय्-गव्जेम् इत्यादयः ई-शासन-मञ्चाः सन्ति ।                     ()

 

 

 

8. अव्यवस्थितान् वर्णान् शब्ददृष्ट्या व्यवस्थितरूपेण लिखत -

उदाहरणम् -      वेयवित्तीसमानशम्      =       वित्तीयसमावेशनम्

उत्तरम् -          (क)    कसङ्गम्ण              =       संगणकम्

(ख) कार्वसरः                =       सर्वरः

(ग)   लयःविद्या               =       विद्यालयः

(घ)   जिकडिलॉर्             =       डिजिलॉकर

(ङ)   शक्तसुम्                 =       सक्षमम्




9. अधोलिखितं परिच्छेदं पठित्वा प्रश्नानाम् उत्तराणि लिखत -

(क) अद्यतनं युगं कीदृशम् अस्ति ?

उत्तरम् - अद्यतनं युगं विज्ञानयुगम् अस्ति ।

 

(ख) मानवाः केषां साहाय्येन कार्याणि शीघ्रं कुर्वन्ति ?

उत्तरम् - मानवाः अन्तर्जालस्यसचलदूरवाण्याःसङ्गणकस्य च साहाय्येन कार्याणि शीघ्रं कुर्वन्ति ।

 

(ग) ई-अधिगम-प्रणाल्याः प्रयोगं के कुर्वन्ति ?

उत्तरम् - ई-अधिगम-प्रणाल्याः प्रयोगं विद्यार्थिनः कुर्वन्ति ।




Comments

Popular posts from this blog

संस्कृत-वाक्य-रचना (Sanskrit Vakya Rachna)

संस्कृत-वाक्य-रचना (Sanskrit Vakya Rachna)  This Table/ Chart can be useful to teach Students, How to make/Translate Sentences in Sanskrit..  (click to Zoom)                       1.   प्रथम पुरुष   1.1 पुल्लिंग-   बालक जा रहा है।   (वर्तमान-काल) बालकः गच्छति।  बालक पढ़ता है। बालक: पठति।  दो बालक पढ़ते हैं। (द्विवचन)  बालकौ  पठत:।  सभी बालक पढ़ते हैं। (बहुवचन)  बालका: पठन्ति।  बालक पढ़ेगा। (भविष्य-काल) बालक: पठिष्यति।  ("लट् लकार" में " ष्य " जोड़ने पर "लृट् लकार" का रूप बनता है यथा- पठति+ ष्य=  पठिष्यति) बालक गया। (भूत-काल) बालकः गच्छति स्म।   स्म " का प्रयोग किया  बालकः अगच्छत्।   लंङ् लकार (भूतकाल के लिए "लंङ् लकार" के स्थान पर  " लट्  लकार" में " स्म " का प्रयोग किया जा सकता है।)  बालक ने पढ़ा। बालकः पठति स्म।  (भूतकाल के लिए "लंङ् लकार" के स्थान पर  " लट् लकार" में " स्म " का प्रयोग किया जा सकता है।...

छात्र-प्रतिज्ञा (संस्कृत) Student's Pledge (Sanskrit)

छात्र-प्रतिज्ञा (संस्कृत)  Student's Pledge (Sanskrit) भारतं अस्माकं देशः।  वयं सर्वे भारतीया:  परस्परं भ्रातरो भगिन्यश्च ।  अस्माकं देशः प्राणेभ्योsपि प्रियतर: ।  अस्य समृद्धौ विविध-संस्कृतौ च वयं गौरवम् अनुभवाम:।  वयं अस्य सुयोग्याः अधिकारिणो भवितुं सदा प्रयत्नं करिष्याम:।   वयं स्वमातापित्रो: शिक्षकाणां गुरुजनानां च सदैव सम्मानं करिष्याम:।  सर्वैः च सह शिष्टतया व्यवहारं करिष्याम:।  वयं स्वदेशं देशवासिनश्च प्रति विश्वासभाज: भवेम।  (वयं स्वदेशं  देशवासिनश्च प्रति कृतज्ञतया वर्तितुं प्रतिज्ञां कुर्म:।)  तेषां कल्याणे समृद्धौ च अस्माकं  सुखं निहितम् अस्ति। जयतु भारतम्। ------------------------------------------------------------  "भारत हमारा देश है!  हम सब भारतवासी भाई- बहन है!  हमें अपना देश प्राण से भी प्यारा है!  इसकी समृद्धि और विविध संस्कृति पर हमें गर्व है!  हम इसके सुयोग्य अधिकारी बनने का प्रयत्न सदा करते रहेंगे!  हम अपने माता पिता, शिक्षकों और गुरुजनों का सदा आदर करेंगे और  ...

पिपासितः काकः (Thirsty Crow) Sanskrit Story

    पिपासितः  काकः (Thirsty Crow)  Sanskrit Story           एकदा एकः काकः  पिपासितः  आसीत्।  सः जलं पातुम्  इतस्ततः  अभ्रमत्। परं  कुत्रापि  जलं न प्राप्नोत्।  अन्ते सः एकं घटम् अपश्यत्।  घटे  स्वल्पम्  जलम् आसीत्।  अतः सः जलम्  पातुम्  असमर्थः अभवत्।  सः एकम्  उपायम्  अचिन्तयत्।  सः  पाषाणस्य  खण्डानि घटे अक्षिपत्। एवं क्रमेण घटस्य जलम्  उपरि  आगच्छत्।  काकः जलं पीत्वा  संतुष्टः  अभवत्।  परिश्रमेण एव  कार्याणि  सिध्यन्ति न तु मनोरथैः।